Optixmarines växellåda sparar bränsle i sjöfarten

2020-09-16 09:00  

En växellåda som optimerar fartygets varvtal och sänker bränsleförbrukningen med upp till 25 procent. Optixmarine hoppas att fokus på miljöfrågan till havs ska gynna deras lösning.

Optixmarine grundades hösten 2015 av Torbjörn Lundh. Han har lång erfarenhet från fartygsbranschen och stötte tidigt på problemet att huvudmotorns varvtal optimeras efter generatorns behov – inte propellerns.

– Huvudmaskinen har två stora förbrukare: propellern som står för cirka 90 procent av kraftbehovet, och generatorn som står för 10 procent. Trots det optimeras maskinens varvtal efter generatorn. Vi skiftar över möjligheten att optimera motorn till de 90 procenten propellern står för i stället, säger Torbjörn Lundh.

I förra veckan presenterade Ny Teknik 33-listan 2020, som utser Sveriges 33 bästa teknikstartups. Optixmarine tog en av platserna på listan, i konkurrens med cirka 300 nominerade bolag.

Sparar upp till 25 procent av bränslet

Växellådan, som kallas Optixdrive, möjliggör enligt företaget en bränslebesparing på upp till 25 procent och en återbetalningstid på cirka två år.

Lösningen består av en variabel växellåda som installeras efter motorn. Optimeringen sker med hjälp av hydraulik som kompenserar ett för lågt eller för högt varvtal från huvudmaskinen.

Kraften in till växellådan överförs helt mekaniskt, vilket medger den höga verkningsgraden på mellan 96 och 98 procent. Hade motsvarande funktion lösts enbart med hydraulik hade det i stället inneburit en verkningsgrad kring 70 procent.

Liknande resultat hade även kunnat uppnås med en frekvensomvandlare. I ett nybyggt fartyg hade det varit den naturliga lösningen. Men frekvensomvandlare är dyrare och tar mer utrymme i anspråk.

Optixmarine riktar därför in sig på befintlig fartygsflotta, som företaget beräknar till 25 500 stycken. Växellådan som finns i nuläget – anpassad för effekter upp till 1,8 MW – mäter cirka 120 x 100 x 43 centimeter och väger ett ton, vilket gör att den ryms i de flesta fartyg i målgruppen.

Om växellådan gör stor eller begränsad nytta avgörs inte främst av fartygets storlek utan av storleken på generatorn. Den kan passa på fiskebåtar nedåt 50 meter, på grund av det stora elkraftsbehovet, eller på 250 meter långa färjor.

Företaget håller på att ta fram motsvarande lösning för effekter upp till 6 MW, vilket i så fall även fångar in de största kryssningsfartygen.

Hittills har DNV-klassade växellådor monterats i två referensfartyg tillhörande Rederi AB Donsötank, med gott resultat.

Målet: 250 växellådor per år

Coronapandemin har under våren satt stopp för företagets planer på uppskalning, eftersom kunder inte kunnat genomföra ombordbesök på referensfartygen. Diskussioner pågår för tillfället med norska, nederländska och svenska redare.

Företaget överväger att söka partnerföretag eller investerare i den planerade taktökningen. Målsättningen är en produktionstakt om 250 växellådor per år.

Torbjörn Lundh hade gärna sett att en koldioxidskatt införs till sjöss. Det hade på riktigt satt fart på omställningen, menar han.

– Jag är visserligen partisk, men ser det nästan som ett krav för att shippingindustrin ska komma i gång med koldioxidreduktionen, säger han.

Utöver växellådan har företaget lanserat ytterligare två produkter, Optixautosync respektive Optixautorail. Förstnämnda ger kontroll över bränsleinsprutning och ventilstyrning, sistnämnda över bränslepumparna.

Optixmarine

Gör: Variabel växellåda som optimerar fartygsmotorers drift för lägre bränsleförbrukning.

Grundare: Torbjörn Lundh.

Ort: Väjern, Sotenäs, Bohuslän.

Startår: 2015.

Anställda: 3 heltidsanställda.

Nettoomsättning: 5 miljoner kronor.

Riskkapital totalt: Inget hittills.

Huvudägare: Torbjörn Lundh.

År på 33-listan: 2020.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt