Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

2020-07-14 11:30  
Teslas Gigafactory i Shanghai tillverkar Model 3 för den kinesiska marknaden. Foto: Top Photo

Kinesiska elbilsköpare föredrar Tesla. Model 3 säljer nära tre gånger mer än den näst populäraste elbilen i Kina – och nu faller tunga inhemska tillverkare offer för konkurrensen. 

Under de senaste två årtiondena har den kinesiska staten pumpat in pengar i utvecklingen av landets elektrifierade fordonsflotta, och inledningsvis dominerade de inhemska bilmärkena.

Nu slåss en uppsjö av tillverkare för att roffa åt sig en andel av världens största elbilsmarknad, men en vikande konjunktur och indragna statliga stöd har börjat sålla agnarna från vetet. Under 2019 var det endast elva av hundra kinesiska startups som lyckades få loss finansiering för sina elbilar. Det rapporterar Automotive News Europe.

Den slutgiltiga spiken i kistan för många verkar dock vara Teslas närvaro i landet – för det visar sig att rika kineser hellre vill äga Elon Musks livsstilsmarkör än inhemska modeller.

Läs mer: Tesla-rivalen Rivian tar in 23 miljarder kronor för att lansera elpickup

Model 3 ohotad etta i Kina

Tesla är nu störst i landet, med en andel som växer. Bland offren som har tvingats kapitulera inför trycket finns stora spelare som Bordrin Motors och Jiangsu Saleen Automotive Technology. Närmast i raden är Byton, där verksamheten nu har stannat av helt. 

Under det senaste halvåret har Teslas nya fabrik i Shanghai pumpat ut en ström av Model 3 och modellen är nu ohotad etta bland elbilarna på Kinamarknaden, skriver Cleantechnica.

Bara under maj sålde Tesla 11 468 exemplar av Model 3 i Kina, att jämföra med 3 892 exemplar för den näst mest sålda batterimodellen i landet – Aion S från GAC. Trea ligger Buick Velite 6, och på sjätte plats finns BMW 530Ie, efter BYD Quin Pro EV och NIO ES6.

John Edgren

Mer om: TESLA Model 3

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt