Premium

”Kinas Apple” är redo att ta över Sverige

Uppstickaren Xiaomi är en av få vinnare på en stillastående mobilmarknad. Nu satsar ”Kinas Apple” stenhårt på Sverige. Och det kan bli ett krisande Huawei som får betala priset.

Publicerad

2019 ser ut att bli ett tufft år för mobilmarknaden – igen. Och när jättar som Huawei och Apple tappar i Europa, pekas nu den prispressande, snabbväxande mobiltillverkaren Xiaomi ut som en oväntad vinnare på en marknad som är mitt i ett skifte.

Från starten 2010 har kinesiska Xiaomi, som uttalas ”tja-å-mi”, haft fullt fokus på aggressiv tillväxt, med slimmade priser och låga marginaler som främsta vapen. Drygt nio år efter start är bolaget världens fjärde största mobiltillverkare.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här