Kina slog nytt maglev-rekord – nådde över 1 000 km/h

2022-11-07 14:47  

Ett nytt rekord och en viktig milstolpe för maglev-tekniken. Nu har man i Kina lyckats accelerera ett ton till över 1 000 km/h. ”Egentligen inte så futuristiskt som man kan tro”, säger forskaren Henrik Ny.

Det är 120 år sedan som det första relevanta patentet för magnetisk levitation kom och sedan slutet av 60-talet har tekniken utvecklats för användning i fordon. Tyskland och Japan är dem som sedan 90-talet har storsatsat på så kallade maglev-tåg och som sedan länge har varit teknikledande på området.

2015 sattes ett nytt rekord då 600 km/h nåddes.

I Kina har man sedan början av det nya millenniet arbetat intensivt med maglev-tekniken och landet håller på att utveckla egna system. Där räknar man med att de först helt kinesiska tågen kommer att börja rulla 2025, och då ska kunna köra i 600 km/h.

Men de tänker inte sluta där. Enligt kinesisk statlig media har man nu i test lyckats med konststycket att accelerera upp en vikt på över ett ton i 1 030 km/h, något som uppges vara ett nytt rekord. 

”Fem nyckeltekniker var med i testet, såsom linjärmotorer som genererar stor kraft och hög hastighet, samt 100 MW inverter, vilka båda är världsledande”, rapporterar South China Morning Post.

Läs mer: Därför dog idén om maglevtåg under vatten från Kina till USA

Testet utfördes i Jinan i östra Kina, men vad är innebörden av rekordet? Kommer vi få se tåg som går i över 1 000 km/h i framtiden?

Så här säger en svensk expert.

– Visst finns det många saker som är intressanta kring det här, men egentligen är det inte så futuristisk som man kan tro. Den teknik som redan finns i dag är väldigt avancerad och de tåg som finns i drift är redan imponerande. Dock visar detta experiment att de är på gång att få en förmåga inom tekniken, säger Henrik Ny, universitetslektor på institutionen för strategisk hållbar utveckling vid Blekinge Tekniska Högskola.

Vill vi ens nå 1 000 km/h?

Enligt Henrik Ny är dagens maglev-teknik, med hastigheter runt 500 km/h, tillräcklig för de flesta applikationer. Att dubblera hastigheten behöver inte nödvändigtvis vara det vi ska sträva efter när det kommer till tåg.

– Det är inte ens säkert att vi vill komma upp i 1 000 km/h. Titta på den teknik som finns i Shanghai. Där går magnettågen i 430 km/h. Att de inte går snabbare är för att sträckan är för kort. Det här lär gälla även i Sverige och Europa – vi kommer aldrig komma upp i 1 000 km/h mellan stationerna. Sedan finns det andra saker man måste göra en avvägning mot såsom att luftmotståndet och energiförbrukningen blir mycket högre.

Henrik Ny säger att det här gäller avseende tåg, det finns andra applikationer där 1 000 km/h kan vara mer relevant. Kina har bland annat visat upp hur man använder magnetteknik i vapensystem och har stora planer för att använda det inom sin rymdindustri.

Vidare säger forskaren att vi redan vid 500 km/h uppnått många av de fördelar som höghastighetståg kan ge.

– Det finns inte så mycket praktisk nytta att gå mycket högre och vid 500 km/h har vi redan uppnått fördelarna mot inrikesflyg. Dock kan experiment som det man gör nu vara till nytta för att öka accelerationen till högre nivåer än i dag. Accelerationen är redan cirka tre gånger högre för maglev- jämfört med höghastighetståg och gör att fler stationer kan servas utan tidsförlust. En ökad acceleration, om det inte blir för mycket för människors reseupplevelse, skulle därför kunna förbättra kalkylen för kommande maglev-system ytterligare, säger Henrik Ny.

Felix Björklund

Mer om: Maglev Tåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt