Kartläggning: Så länge får du vänta på elbilen

2021-11-22 06:00  

”Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge” är ett känt ordstäv. Men hur länge ska man behöva vänta på att få en elbil som man har köpt? Kolla in genomgången för vilka det verkligen krävs tålamod – och vilka du kan få ”som julklapp”.

Året 2021 är väldigt speciellt när vi tittar på elbilar. Äntligen har vi fått ett utbud som faktiskt täcker en riktigt stor del av alla bilköpares behov. Numera kan man välja på allt från småbilar till rejält tilltagna suvar samt riktigt sportiga alternativ.

Men att lansera modeller är det inte samma sak som att leverera. Pandemi och halvledarbrist gör att skillnaden mellan lansering och leverans kan vara stor och påverkar vad man som elbilsköpare kan få tag i.

Sugen på en fabriksny Tesla Model S till sommar-roadtrip? Glöm det. Eller för den delen en Skoda Enyaq till påsk.

När Ny Teknik hör sig för med tillverkarna vad man kan förvänta sig för leveranstider är det stora skillnader. Vissa bilar kan du få riktigt snabbt – medan andra modeller får du sitta och vänta över ett år på om du lägger en beställning 1 december.

Audi Q4 E-tron, Ny Teknik tog den på långresa. Foto: Felix Bjärklund

Audi

Under året har Audi lanserat både sin Q4 E-tron samt E-tron GT. Den förstnämnda är plattformssyskon med VW ID4 samt Skoda Enyaq – den senare delar botten med Porsche Taycan. Dessvärre framgår det att Audi inte kan hålla samma tryck i produktionen som VW:

Audi E-tron: mars-april 2022

Audi Q4 E-tron: runt maj 2022

Audi E-tron GT: mars-april 2022

Provkörning Audi E-tron.

Provkörning Audi E-tron.

Provkörning Audi E-tron Sportback.

Provkörning Audi E-tron S.

Provkörning Audi Q4 E-tron.

Långkörning Audi Q4 E-tron.

Provkörning Audi E-tron GT.

Europaindex Audi Q4 E-tron.

Europaindex Audi E-tron.

Ny Tekniks Felix Björklund provkör en BMW i4. Foto: BMW

BMW

På vår elbilslista för 2021 tronar IX i topp. Men den kommer inte att ligga i registreringstoppen den närmasta tiden. Varför? Jo, om du lägger en order på en IX Xdrive 50 så får du vänta till slutet av 2022 innan du kan få hem den.

Bättre är det dock med den lite tamare versionen Xdrive 40 som man enligt BMW med lite tur faktiskt ska kunna få innan årsskiftet. ÄR det så att man kan tänka sig att köpa direkt från bilhandlar-golvet – så ska det tydligen finnas en del lagerbilar ute hos återförsäljarna.

När det gäller I4 så är leveransen satt till andra kvartalet 2022 – det oavsett vad för version manar ute efter.

BMW IX Xdrive 50: slutet 2022

BMW IX Xdrive 40: slutet 2021

BMW I4 (samtliga): kvartal 2 2022

BMW I3: kvartal 2 2022

Provkörning BMW IX.

Provkörning BMW I4.

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

Tesla

Det är ännu så länge inte så att den tyska gigafactoryn är igång och kan börja leverera. Men Teslas planering verkar ha varit god och logistikapparat har ju fungerat förhållandevis bra under hösten.

Med det sagt finns det både Model Y och Model 3 för direktleverans. För fabriksorder är det några månaders väntan, men om man skulle vilja ha någon av de större bilarna är det till att vänta ett år.

Tesla Model 3: februari 2022

Tesla Model Y: februari 2022

Tesla Model S: slutet 2022

Tesla Model X: slutet 2022

Provkörning Tesla Model 3.

Provkörning Tesla Model Y.

Europaindex Tesla Model Y.

Foto: Volkswagen

VW ID4

Volkswagen har fått upp ångan i produktionen och det märks av på leveranstiden. Att få en ID4 går i jämförelse med vad andra förmår väldigt snabbt. Vid order den 1 december så ska man få bilen på 2–3 månader

VW ID4: februari–mars 2022

VW ID4 GTX: februari–mars 2022

VW ID3: februari–mars 2022

Provkörning VW ID4.

Provkörning VW ID4 GTX.

Provkörning VW ID3, och en till.

Europaindex VW ID4.

Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Skoda Enyaq

Det tjeckiska märket har försäljningsmässigt skuggat VW i elbilsracet. Om det är beroende på tillgång låter vi vara osagt. En sak som är tydligt är dock att man inte har fått igång produktionen på samma sätt som de tyska tillverkarna. Det återspeglas i att leveranstiden för en bil ligger på upp ett halvår.

Skoda Enyaq: maj–juni 2022

Provkörning Skoda Enyaq.

Europaindex Skoda Enyaq.

MG ZS EV får 44 mils räckvidd. Foto: MG

MG

Det var med dunder och brak som MG tog sig an den svenska markanden. Märket kunde ta på sig försäljningskronan i juni när de lanserade ZS EV. Bilarna försvann snabbt och kön byggdes på. Under hösten har man nu lanserat en uppdaterad version av ZS samt även nya elbilar. Och vid en beställning lagd nu kan man förvänta sig att få bilen någon gång innan sommaren 2022.

MG ZS EV: kvartal 2 2022

MG Marvel R: kvartal 2 2022

Provkörning MB ZS EV.

Kia EV6. Foto: Kia

Kia

I Sverige är Kia starka och elektrifiering har varit deras trumfkort. E-niro har sedan den lanserades varit en stark produkt. Nu får den avlösning av EV6 som är tillverkarens nästa steg på elektrifiringsresan.

Kia EV6: 5–7 månaders väntetid.

Kia E-niro: mars 2022 (lagerbilar finns för leverans inom 3-4 veckor).

Kia E-Soul: lagerbilar finns för leverans inom 1-2 veckor.

Provkörning Kia EV6.

Provkörning Kia Eniro.

Europaindex Kia E-niro.

Polestar 2. Foto: Foto: Polestar.

Polestar

Tidigare i år broderade Polestar ut möjligheterna med sin elbil och nu kan du få modellen både som fram- och fyrhjulsdriven samt med olika batteristorlekar. Som upplagt för att det ska bli krångligare produktion.

Men icke, genom att skala bort många individualiseringsalternativ har man kunnat hålla nere komplexiteten. Om du väljer en så kallad förkonfigurerad bil får du den efter ett par veckor. Om du vill gå utanför detta kan det ta längre tid, men med en brasklapp

”En ny konfiguration kan ta upp till fem månader. Men, det är möjligt (och troligt) att vi kan matcha den specifika ordern mot en bil som redan har byggts och är på väg (men som ännu inte syns som tillgänglig) vilket skyndar på processen markant”, skriver Brent Ellis, presschef för Polestar i ett svar till Ny Teknik.

Polestar 2: december 2021–april 2022

Provkörning Polestar 2.

Provkörning Polestar 2 Singel Motor.

Provkörning Polestar 2 Experimental.

Europaindex Polestar 2.

Nissan Leaf E+. Foto: Nissan

Nissan

Den japanska tillverkaren har en ny elbil i faggorna (Ariya), men ännu så länge är det trotjänaren Leaf som man rullar ut till kund. Faktum är att det är imponerande hur många de fortfarande får ut – trots att utbudslandskapet nu jämfört med när bilen lanserades är helt annorlunda.

Nissan är en av tillverkarna som ser till att ha många förkonfigurerade bilar tillgängliga – därför kan den som beställer få en bil snabbt.

Leaf: december 2021

Provkörning Nissan Leaf.

Ford Mustang Mach e. Foto: Ford

Ford

Med sin Mustang Mach-e levererar Ford både en vardagspraktisk crossover samt även möjligheten till att få lite körglädje. I december kompletteras utbudet med den mer prestandainriktade GT-modellen. Hittills har bilen sålt ok, dock kan avslutningen på året bli stark – för det här är en av få bilar du kan få snudd på omgående.

Mustang Mach-E: inom ett par veckor

Mustang Mach-E GT: inom en månad

Provkörning Ford Mustang Mach-E.

Volvo C40. Foto: Volvo

Volvo

I år har Volvo lagt till framhjulsdrift till XC40 samt lanserat en trendigare C40. Här skiljer det kraftigt mellan leveranstiderna för olika versioner. Från en månad … till slutsålt. För tillfället kan man inte ens konfigurera en fyrhjulsdriven XC40 Recharge då hela årsproduktionen är slut.

Bättre tillgång är det på C40 samt den framhjulsdrivna.

XC40 AWD: slutsålt

XC40 Recharge (fwd): finns för leverans i mars.

C40 Recharge: finns för leverans i januari.

Provkörning Volvo XC40 P8 Recharge.

Provkörning Volvo C40.

Europaindex Volvo XC40 P8 Recharge.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt