Jämförelse: Så står sig Tesla Model Y mot rivalerna

2021-09-04 07:00  

Efter flera år på andra sidan Atlanten har Model Y så till slut kommit till Sverige. Men hur står den sig i konkurrensen – här kommer en jämförelse med BMW IX3, Mercedes EQC, Kia EV6, Volvo XC40 och Hyundai Ioniq 5.

Sedan Tesla introducerade Model S på marknaden har det varit svårt att jämföra den med andra elbilar. Det har alltid varit lite äpplen och päron eftersom ingen annan tillverkare verkade vilja bjuda upp till match.

Nu är det 2021 och när Model Y, den fjärde Teslan i ordningen lanseras i Sverige har elbilar börjat komma på bred front. Så vilka andra crossovers finns det att jämföra med – och hur står sig den senaste modellen mot de traditionella premiumlirarna samt de nya utmanarna?

Läs mer: Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

Prestanda och räckvidd

Tesla Model Y

Model Y kommer i två olika utföranden Long Range samt Performance. I båda fallen handlar det om dubbla motorer samt ett batteripack på cirka 75 kWh netto.

Maxeffekt: 378 kW /514 hk (LR)

Acceleration 0-100 km/h: 5,0 sek (LR), 3,7 sek (P)

Räckvidd: 507 km (LR),  480 km (P)

Topphastighet: 217 km/h (LR), 241 km/h (P)

 

BMW IX3

IX3 är enkelt sagt en konverterad fossildriven X3:a. Här erbjuds endast bakhjulsdrift och batteriet i fråga är på 74 kWh netto

Maxeffekt: 286 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Räckvidd: 459 km

Topphastighet: 180 km/h

 

Mercedes EQC

Det är nu ett tag sedan EQC introducerades. Bilen är byggd på samma grundarkitektur som GLC och kommer med dubbla elmotorer.

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder

Räckvidd: 417 km

Topphastighet: 180 km/h

 

Kia EV6

Den första Kian baserad på Hyundaikoncernens nya elbilsplattform. Kommer i flera olika skepnader och effektuttag.

Maxeffekt: 168 kW/229 hk – 430 kW / 584 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 – 3,5 sekunder

Räckvidd: 406 – 528 km

Topphastighet: 188 – 260 km/h

 

Volvo XC40

Maxeffekt: 300 kW/408 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder

Räckvidd: 418 km

Topphastighet: 180 km/h

 

Hyundai Ioniq 5

”5:an” är precis som Kia EV6 baserad på Hyundais E-GMP-plattform. Dock har man till skillnad från hur VW-koncernen använder MEB – sett till att inte göra en karbonkopia på systermärket

Maxeffekt: 125 kW/170 hästkrafter – 225 kW / 300 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 5,2 – 8,5 sekunder

Räckvidd: upp till 481 km

Topphastighet: 188 km/h

 

Batteri och laddning

Tesla Model Y

I vanlig ordning så anger Tesla inte exakt batteristorlek – detta eftersom de menar att räckvidd och laddtid är det viktiga. I Model Y:s fall så är det i varje fall runt 70-75 kW och bilen kommer med rejäl snabbladdningskapacitet.

Batterikapacitet: Cirka 75 kWh

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningkapacitet: 250 kW

 

BMW IX3

BMW har länge sagt att energieffektivitet är viktigare än stora batterier. Dock har man lyckats skeda ner 74 kWh i sin modifierade X3:a.

Batterikapacitet: 74 kWh

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningkapacitet: 150 kW

 

Mercedes EQC

EQC börjar få några år på nacken och på ett sätt märks det. Premiumtillverkarens första elbil haltar exempelvis när det kommer till snabbladdningskapacitet.

Batterikapacitet: 80 kWh

Ombordladdare: 7,4 kW

Snabbladdningkapacitet: 110 kW

 

Kia EV6

”Ledande när det kommer till laddning” har Kia sagt att de är sedan dess att nya elbilsplattformen lanserades. I EV6 så utlovas i varje fall snabbladdning i hög effekt under lång tid.

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Ombordladdare: 10,5 kW

Snabbladdningkapacitet: 239 kW

 

Volvo XC40

XC40 är i den här jämförelsen den fysiskt minsta bilen. I batteriväg har man dock fått in rätt mycket och laddtekniken ligger på par med vad som anses ”acceptabel premium” 2021.

Batterikapacitet: 75 kWh (Netto)

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningkapacitet: 150 kW

 

Hyundai Ioniq 5

Likt Kia så har Hyundai tillgång till rejäl laddprestanda och möjligheter. I Ioniq 5 har man dock valt att inte skruva upp det hela till max. Kanske för att man inte behöver? Tills dess att vi fått provköra modellen låter vi det vara osagt.

Batterikapacitet: 58 eller 72,6 kWh

Ombordladdare: 10,5 kW

Snabbladdningkapacitet: 220 kW

Pris

En springande punkt för hur framgångsrik en modell är självklart priset. Här sticker Kia/Hyundai ut med att de har billigare instegsversioner – dock innebär det att man inte får den prestanda som de andra. BMW står även de lite vid sidan då de valt en i sammanhanget mer timid version med endast bakhjulsdrift som alternativ.

  • Tesla Model Y: från 729 080 kr
  • BMW IX3: från 769 000 kr
  • Mercedes EQC 798 900 kr
  • Kia EV6: från 569 900 kr
  • Volvo XC40: från 699 000 kr
  • Hyundai Ioniq 5: från 469 900 kr

Bagageutrymme och dragvikt

Tesla Model Y

I vanlig ordning så anger inte Tesla särskilt mycket när det kommer till siffror. Man har helt enkelt inte mätt upp en Model Y än enligt Europastandard. Dock är det bäst i klassen när det kommer till total lastvolym.

Frunk: Ja, inte officiellt hur stort

Bagageutrymme: inte officiellt, 1 925 liter med fällda baksäten

Dragvikt: 1 600 kg

 

BMW IX3

BMW:n har respektabelt utrymme för bagaget, dock är den i klenaste laget när det kommer till att dra. Inget för båtägare således…

Frunk: Nej

Bagageutrymme: 510 liter, 1 560 liter med fällda säten

Dragvikt: 750 kg

 

Mercedes EQC

Tyska premiumtillverkaren må ha halkat efter på en hel del av de ”naturliga” elbilsområdena. Dock är det en bil som ska klara av att dra en hel del. 1 800 kg innebär att det krävs utökat körkort för att få nyttja.

Frunk: Nej

Bagageutrymme: 500 liter, 1 460 liter med fällda säten

Dragvikt: 1 800 kg

 

Kia EV6

Prestanda som prestanda tänker Kia och självklart kan EV6 klara även att dra en hel del. Lägg till ok utrymme samt frunk och det är hela treklövern av praktikalitet.

Frunk: 50 liter (RWD) 20 liter (AWD)

Bagageutrymme: 480 - 511 liter, 1 300 liter med fällda säten

Dragvikt: 1 600 kg

 

Volvo XC40

Minstingen i sammanhanget och det märks i packutrymme. Bilen har frunk, men det är mer en kabelgömma än något man får plats med väskor i.

Frunk: 27 liter

Bagageutrymme: 414 liter, 1 290 liter med fällda säten

Dragvikt: 1 600 kg

 

Hyundai Ioniq 5

Dragkrok – check, +500 liter – check, frunk – check. Ioniq 5 har utrymmen nog samt dragmöjligheter för att kunna axla manteln som förstabil i en familj.

Frunk: 57 liter (RWD) 20 liter (AWD)

Bagageutrymme: 527 liter, 1 587 liter med fällda säten

Dragvikt: 1 600 kg

 

Provkörningar

BMW IX3 och här.

Mercedes EQC

Volvo XC40 P8 Recharge och här (långresa).

Felix Björklund

Mer om: Tesla Model Y BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt