Premium

Hon kör världens tyngsta ellastbil – i arktiskt väder

Kemiföretaget Wibax börjar köra eldrivna tanktransporter på vinterväg i Norr- och Västerbotten. Ekipagets totalvikt på 64 ton är världsrekord för elektriska lastbilar.

Publicerad

Scania har levererat en batterielektrisk, treaxlad dragbil till den Piteåbaserade kemikalieleverantören Wibax. Med effekt upp till 300 kilowatt och vridmoment närmare 2 200 newtonmeter ska bilen dra tanktrailers med upp till 44 tons last, vilket ger en totalvikt på 64 ton.

Bilen ska sättas in i reguljär trafik nu under vintern. Detta gör fordonet till världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik hos kund. Bilen kommer främst att trafikera vägarna mellan Piteå och Skellefteå.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här