Hon kör världens tyngsta ellastbil – i arktiskt väder

2022-01-18 06:00  

Kemiföretaget Wibax börjar köra eldrivna tanktransporter på vinterväg i Norr- och Västerbotten. Ekipagets totalvikt på 64 ton är världsrekord för elektriska lastbilar.

Scania har levererat en batterielektrisk, treaxlad dragbil till den Piteåbaserade kemikalieleverantören Wibax. Med effekt upp till 300 kilowatt och vridmoment närmare 2 200 newtonmeter ska bilen dra tanktrailers med upp till 44 tons last, vilket ger en totalvikt på 64 ton.

Bilen ska sättas in i reguljär trafik nu under vintern. Detta gör fordonet till världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik hos kund. Bilen kommer främst att trafikera vägarna mellan Piteå och Skellefteå.

– Vi har många fasta rutter med relativt korta transporter mellan hamndepåer och industrier. Som längst handlar det om lite drygt tio mil enkel väg, och bilarna går alltid med fullt lass. Vi kan ladda batteriet i samband med att vi lastar och lossar, vi behöver egentligen inte nattladda i någon större utsträckning, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics.

Läs mer: Därför tar Scania fram den extrema ellastbilen

Chauffören: Testkört i minus 29

Ellastbil och norrländska vintervägar, hur går det ihop? Helena Hedman, som är lastbilschaufför på Wibax Logistics och har provkört det nya fordonet, kan berätta att sträng vinterkyla är något man måste ta med i beräkningarna.

– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer. Men den ska ju gå på fasta körningar med laddare på båda hållen, och där den ändå måste stå stilla ungefär en timme vid lastning och lossning. Så med snabbladdare är det inga problem i det här fallet, säger hon.

El-lastbilen kommer främst att transportera flytande kemikalier på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, en sträcka på cirka åtta mil, med laddmöjligheter i både ändarna. Foto: Scania

Även Magnus Sundström räknar med att vinterförhållandena kommer att kunna hanteras:

– Kylan påverkar säkert i någon mån, det får vi ser när vi kommer i gång i full drift. Men vi har som sagt testkört i väldigt låga temperaturer, och det klarade bilen. Och den mängd energi som går åt till att värma kupén ska vara i stort sett samma i en lastbil som i en personbil. Vilket gör att den relativa påverkan mot batteristorleken blir mindre, säger han.

Hur är chaufförens upplevelse av ett sådant här stort fordon på eldrift? Vilka är de främsta skillnaderna mot en vanlig diesellastbil?

– Det som både fascinerar och skrämmer är att du inte får någon respons när du vrider om nyckeln. Bilen är helt tyst, du bara ser på displayen att motorn är i gång. Samma sak när du trampar på gasen, du bara börjar rulla, det hörs ingenting. Det var väldigt ovant för mig först, säger Helena Hedman.

Även ute på väg går det väldiga ekipaget i stort sett ljudlöst och vibrationsfritt, uppger hon.

– Det enda som hörs är lite svaga ljud från stötdämparna och från däcken mot vägen. Lite spårvagnskänsla, kan man säga.

Världsrekord. Kemileverantören Wibax nya Scania 25 P BEV blir världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik. Foto: Scania

Tror du på det här inför framtiden?

– Eftersom jag inte är någon van elbilsförare så har jag väl fortfarande lite räckviddsångest. Men på fasta sträckor där du vet att du når fram till laddare i god tid så är det ju inga problem, säger Helena Hedman.

Läs mer: Skena i taket när svenska elvägstekniken flyttar in i australiska gruvor 

På mer varierade turer och längre sträckor, ser hon inte att det skulle fungera med eldrift i de här viktklasserna riktigt än.

– Med dagens batteriteknik funkar det inte med normal körning från Piteå ner till Örnsköldsvik, till exempel. Man skulle få stanna och ladda för ofta. Men utvecklingen går ju väldigt fort framåt, och miljömässigt måste vi anpassa oss, säger Helena Hedman.

Räknar med att spara 1 400 ton utsläpp av koldioxid

Wibax har identifierat transporterna som den mest miljöpåverkande delen av sin verksamhet. Över el-lastbilens hela livslängd räknar företaget med att spara närmare 1 400 ton koldioxidutsläpp, jämfört med om samma transporter gått på diesel.

Scania har skräddarsytt bilen utifrån de rutter den ska köra, topografin på sträckorna, och andra relevanta parametrar. Skellefteå Kraft har levererat laddinfrastrukturen, som tagits fram specifikt för denna satsning.

Batterikapaciteten är 300 kilowattimmar, och ekonomiskt väntar sig Magnus Sundström att satsningen går ungefär jämnt ut med en ”vanlig” lastbil.

– Visst är en elbil dyrare i inköp, och eftersom det här är vårt första elfordon så tillkommer ju en del initialkostnader för laddutrustning och annat. Men drift- och underhållskostnaderna blir lägre, så vi ser att det här är ekonomiskt hållbart. Annars hade vi ju inte gjort det, säger , säger Magnus Sundström.

Att ladda batteriet tar 45 till 60 minuter. I genomsnitt står bilen still i en timme medan tanktrailern fylls eller töms. Foto: Scania

Norra Sverige har god tillgång till billig förnybar el, vilket är en av de faktorer som gör satsningen möjlig.

– De fordon som kommer att elektrifieras sist är de längre transporterna, vilket beror på räckvidden. Elektrifiering innebär att vi måste optimera transporterna utifrån andra parametrar än i dag. Och på sikt räknar vi med att elektrifieringen kommer att innebära effektivare transporter.

Wibax och Scania ska samarbeta långsiktigt för att optimera fordonsanvändningen över tid – inklusive laddning, batterilivslängd och ruttplanering. Detta väntas även ge Wibax värdefulla insikter inför framtiden.

– Vi ser över möjligheten att elektrifiera mer av vår fordonspark framöver, säger Magnus Sundström.

Wibax eldrivna lastbil

Modellbeteckningen är Scania 25 P BEV (Battery Electric Vehicle). Effekten anges till drygt 230 kW och vridmomentet till 1 300 Nm, men under kortare perioder kan drivlinan leverera nästan 300 kW och 2 200 Nm.

Batterikapaciteten är 300 kWh, och med 130 kW-laddare blir laddtiden cirka 45 till 60 minuter. Maximal räckvidd på en laddning är enligt Scania 250 kilometer.

Med totalvikter upp till 64 ton ska bilen främst gå med biooljor och flytande kemikalier på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, en sträcka på 80 kilometer enkel väg.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt