Ghosns snabba fall – så gick han från frälsare till paria

2018-11-21 06:00  
Carlos Ghosn. Foto: AP Photo/Christophe Ena/TT

Carlos Ghosn har prisats för sin förmåga att vända så väl Renault som Nissan till framgång. Hans fall ser nu ut att bli hårt och skoningslöst.

Att Nissans ordförande Carlos Ghosn, 64, fängslats och nu kommer att avsättas från sin post har slagit ner som en bomb i fordonsindustrin. Nyheten briserade i japanska medier på måndagskvällen, lokal tid.

Carlos Ghosn ska enligt misstankarna ha underrapporterat sin egen ersättning. Under den senaste femårsperioden ska han ha deklarerat inkomster på cirka 390 miljoner svenska kronor men i själva verket tjänat dubbelt så mycket. Ghosn ska också ha använt företagets tillgångar för privat bruk.

Nissan började enligt egen utsago undersöka saken för flera månader sedan efter att en visselblåsare slagit larm. Ytterligare en hög Nissanchef pekas också ut som djupt involverad i upplägget.

Det är ett tungt fall som nu sker i realtid inför världens ögon. Carlos Ghosn är en av bilbranschens absolut största stjärnor. Han har bejublats för att ha genomfört underverk med först Renault (där han fortfarande är vd och ordförande) samt senare Nissan och de sista åren även Mitsubishi. De tre bolagen ingår numer i en allians.

Det är tre väldigt olika bolag som Carlos Ghosn har fått att hålla ihop, mycket tack vare sitt karismatiska ledarskap och förmågan att vända motgång till framgång.

Ny Teknik träffade Carlos Ghosn 2003, sju år efter att han vänt Renault till vinst och samma år som han gjort Nissan till Japans mest lönsamma biltillverkare. Detta efter att Nissan bara fem år tidigare stod på randen till konkurs.

Under rubriken ”Fransk frälsare gav Nissan nytt liv” beskrevs en ledare som lyckats bryta upp den tungrodda japanska konsensuskulturen och återinfört det personliga ansvaret på företaget. Ledningsgruppen bantades från 37 ”kostymklädda äldre herrar” till 10. Han stängde fem fabriker, minskade antalet anställda med 21 000, fimpade 15 olönsamma bilmodeller, anställde hundratals ingenjörer och drog igång en storsatsning på bränsleceller och elhybrider. Han har fått smeknamnet ”Le Cost Cutter”.

Nissan och Renault tillhör i dag de företag som har sålt absolut flest batteribilar (Nissan Leaf och Renault Zoe) och anses vara några av de företag som ligger bäst till när det gäller elektrifiering.

Men – ju högre pall desto hårdare fall, som det heter. På torsdag väntas Nissans styrelse göra sig av med Ghosn. Också Mitsubishi, där Ghosn precis som i Nissan är ordförande, vill avsätta honom, enligt Automotive News.

Nissans nuvarande vd, Hiroto Saikawa, har omedelbart vänt sin föregångare ryggen och sa under en presskonferens att han känner stor besvikelse, frustration, förtvivlan och förbittring. Han menade att för mycket makt har koncentrerats till Ghosn.

– Med facit i hand diskuterade vi aldrig effekterna av att han 2005 blev vd för både Renault och Nissan, sa Saikawa enligt Reuters.

Vad som sker med Ghosn i Renault är ännu oklart. Där är han både vd och ordförande. Franska staten äger 15 procent av biltillverkaren. Landets finansminister Bruno Le Maire har sagt till en radiokanal att Ghosn inte längre är kapabel att leda Renault, enligt Reuters. Men i stället för att kräva hans avgång tycks diskussionen handla om att tillfälligt ersätta honom. Orsaken är att det enligt Le Maire ännu saknas bevis och att rättsprocessen pågår.

Vad som blir resultatet av det rättsliga efterspelet återstår att se. Många detaljer kring vad anklagelserna egentligen handlar om saknas fortfarande. Förutsatt att det inte handlar om en kupp eller annat maktspel för att få bort Ghosn så tyder Nissans resoluta agerande på att det har på fötterna i frågan.

Somliga analytiker menar nu att hela alliansen kan kollapsa, vilket inte ligger i vare sig Frankrikes, Japans eller bolagens intresse, enligt Frankrikes finansminister Le Maire.

Carlos Ghosn har ännu inte lämnat någon kommentar till anklagelserna som nu riktas mot honom.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt