Går det att lita på hälsodata från smarta klockor?

2021-05-27 06:00  

Allt fler mäter sin hälsa med klockor och andra smarta enheter. Men hur smarta är de egentligen? Faktum är att de inte levererar någon större exakthet – men de kan ändå vara användbara.

Läs mer: Test: 5 populära smarta klockor – så bra är de

Höga nivåer av rem-sömn, men låg kontinuitet i djupsömnen. Löpningspasset brände 481 kilokalorier. Så tvärsäkra besked kan man få av en hälsomätande klocka. Men stämmer de? Det har Mikael Mattsson undersökt.

– Det finns nästan ingen utrustning som är tillräckligt exakt för att vara godkänd för klinisk verksamhet. Det kan fungera på gruppnivå, men de individuella variationerna är fortfarande för stora för att det ska vara riktigt användbart för individen, säger Mattsson, som är medicine doktor i fysiologi på Karolinska Institutet och Stanford, samt verksam vid forskningsinstitutet Rise. Han driver också företaget Svexa som arbetar med optimering av fysisk aktivitet.

Det finns saker som han menar funkar bra, som stegräkning och pulsmätning. Sömn är däremot svårt att mäta.

– Även de bästa prylarna utgår från en algoritm som avgör exempelvis när någon går från djupsömn till lätt sömn. Algoritmerna utgår ifrån gruppmedelvärdet, men det stämmer inte för alla individer, säger Mikael Mattsson.

Gruppmedelvärde korrekt – men kan mäta fel ändå

Den som utvärderar sin sömn ska alltså akta sig för att lita blint på tekniken. 

– Det kan se ut som att du till exempel har vaknat en massa gånger, men det kan vara en felkategorisering. Tekniken är inte tillräckligt bra – än.

När det gäller kaloriförbrukningen då? Studier som gjort på ämnet visar att de bästa prylarna i snitt visar 30 procent fel, och de sämre runt 50 procent, på individnivå.

– Även i det här fallet är gruppmedelvärdet korrekt, och de kan mäta både för högt och för lågt. Men för en enskild person har även de bästa prylarna ganska stor felmarginal, säger Mikael Mattsson.

Läs mer: Chip under huden tar tempen på vår hälsa

Tekniken fortsätter utvecklas snabbt

Fördelen med exempelvis en klocka som mäter hälsodata är framför allt pedagogisk, menar Mikael Mattsson.

– Det blir lätt att se effekten av exempelvis ett träningspass eller en promenad. Du kan också själv se kopplingen mellan hur mycket du stressar på jobbet och hur gott du sover, hur alkohol eller kaffe påverkar sömnen, eller vad som händer med stressnivåerna om du motionerar.

Trots bristerna har tekniken utvecklats snabbt, och fortsätter att göra det.

– All teknik brukar gå igenom i tre mognadssteg. Först börjar vi mäta för fullt men struntar i hur bra de är. Så var det kring 2015-2016, när alla stora bolag skulle göra sina egna hälsomätningsprylar. Nästa steg är att de måste visa någorlunda rätt också, och då försvann ganska många märken. Nu befinner vi oss på väg mot steg tre, där tekniken ger värde och insikt. Kanske börjar vissa märken hamna där nu.

Läs våra tester av 5 smarta klockor: Apple Watch Series 6, Oneplus Watch, Samsung Galaxy Watch 3, Huawei Watch GT2 Pro, Fitbit Sense

Henning Eklund

Mer om: Hälsodata

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt