De ska skapa en fossilfri motorcykel: "Otroligt optimistisk"

2021-07-18 06:00  

Bolaget Cake ska tillverka världens första fossilfria elmotorcykel i Sverige, och tar hjälp av Vattenfall. Men att få ner utsläppen i hela värdekedjan, utan att köpautsläppsrätter för att vässa siffrorna, är en enorm utmaning.

Deras svenska elmotorcyklar för stad och terräng tillverkas med en ambition att ha en hållbar produktion. Cakes grundare och vd Stefan Ytterborn konstaterar att många företag felaktigt saluför sin produkt som grön enbart utifrån att den drivs på el, men samtidigt ser han att trenden i motorbranschen går åt rätt håll.

– Det kommer att hända en jäkla massa grejer i positiv bemärkelse, men om någon frågar mig i dag säger jag att det är ungefär lika dåligt att köra på el som att använda en transport med förbränningsmotor. Jag är dock otroligt optimistisk om man ser till perspektivet tio år, för det sker så oändligt mycket inom den här sektorn, där man tar de här frågorna på allvar och inte håller på och larvar sig med marknadsföringsskynken om att saker och ting är rena och hållbara, säger Stefan Ytterborn till Ny Teknik.

Läs mer: Vatten i växellådan ska ge elbilar längre räckvidd

Ointressant att köpa utsläppsrätter

Samtidigt är det en enorm utmaning att få ner koldioxidutsläppen mot noll sett till hela värdekedjan, från råvaruframställning till att produkten når kunden. Därför har Cake nu undertecknat en avsiktsförklaring om att tillsammans med Vattenfall ta fram världens första fossilfria elmotorcykel. Enligt Stefan finns det oändligt många parametrar som måste till för att nå dit.

– Hur säkerställer vi en produktion där förädlingen av våra produkter görs med energi som är i sammanhanget ren? Där börjar ju hela den här resan. Vilka material använder vi, hur utvinner vi dem, och hur är de förädlade? Målsättningen är 100 procent, och vem vet – om fem år har vi kanske nått 68 procent eller 96 procent, säger han.

För Cake är det ointressant att exempelvis köpa utsläppsrätter för att vässa sina utsläppssiffror. Vd:n anser att den största utmaningen avseende hållbarhetsfrågor generellt är människors höga konsumtionshastighet. Därför har Cakes grundtes varit att ta fram produkter med en ökad hållbarhet som sträcker livscykeln. Nu breddas ambitionen. Projektet kommer även att ta in annan expertis utifrån, och tanken är att andra ska få ta del av hur arbetet fortskrider.

– Det här är ett open source-projekt som vi vi gör för att inspirera framförallt fordonsindustrin, så vi kommer löpande att rapportera om vad vi springer in i för utmaningar och vad vi kommer fram till för lösningar. Men vi skulle inte klara av att göra det här om vi inte hade en partner som Vattenfall som har både kompetens och resurser bortom vad vi skulle klara av själva, säger han.

Läs mer: Ihålig motorcykel siktar på nytt världsrekord

Ska släppa något på marknaden 2025

Tanken är att samarbetet ska leda till en ny mc-modell från Cake som sedan finns till försäljning. Enligt Stefan är 2025 en rimlig målsättning för att bolaget ska kunna ha någonting att släppa på marknaden, men vad designen blir är ännu oklart.

– Vad ska vi göra? En urban transport som stöttar folks rörelse i staden – eller ska vi göra någonting som är mer prestandaorienterat, för att visa att vi verkligen klarar av när man ställer de absolut högsta kraven? Där är inte vi hemma ännu. Så det kan bli allt från en motorcrosshoj som tillverkas av vårt framtida svenska gröna stål istället för aluminium, som vi håller på med i dag – och där däcken i bästa fall är granulerade gamla gympaskor som återvinns. Exakt vilken hoj det blir kommer vi att ta beslut om under hösten, säger Stefan Ytterborn.

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt