Det är över tio år sedan som Boston Dynamics fick sina första stora rubriker. Då var det för den fyrbenta roboten Bigdog som de utvecklade som en slags packåsna för amerikanska militären. Och sedan dess har företaget varit ett strålande exempel att dra upp när någon frågar om hur långt robotarna utvecklats på senaste.
För antingen blir man förundrad – eller så får man rysningar.
Men när man tittar på robotar som utför parcour-övningar eller samarbetar för att utföra olika sysslor så slås man av frågan – vem är det som har beställt det hela? Och vad ska de användas till?
– Vi har en uppfattning om vilken approach de använder, men utöver några få studier så kan vi enbart gissa vad de håller på med, sa Ioannis Havoutis, i en intervju med Wired tidigare i år.
En avknoppning från MIT
Företaget startade som en spin-off från Massachusetts Institute och Technology. Marc Raibert hade tillsammans med sitt team utvecklat robotar som sprang och manövrerade som djur.
Och några som var intresserade var amerikanska försvaret. Exempelvis har utvecklingen av flera robotar finansierades av Darpa samt Army Research Laboratory.
Att Boston Dynamics är ett privat företag gör att insynen, hur gärna man än vill få reda på mer, är begränsad. De har inget krav på sig att berätta mer än vad de vill. Det skiljer dem förvisso inte från exempelvis Apple, men telefontillverkaren släpper på information vid produktlanseringar – Boston Dynamics släpper inga produkter.
Och just bristen på produkter är förbryllande för ett företag som i varje fall enligt aktielagstiftningen ska skapa värde för sina ägare…
Tydligt är att tidigare ägarna Google/Alphabet tröttnade och sedan i fjol är det japanska Softbank som står för fiolerna. Och det verkar ha gjort skillnad. Dels har robotarna Atlas och SpotMini visats upp mer frekvent, och dels så har företaget börjat prata om produkter.
Men om det innebär att vi snart kan köpa Boston Dynamics produkter ute i robotaffären återstår att se.
Boston Dynamics Robotar
Bigdog – den första avancerade terrängroboten
Höjd: 1 meter
Vikt: 109 kg
Lastkapacitet: 45 kg
Kraftkälla: Bensinmotor
Övrigt: Hydrauliska ställdon, 16 leder, lidarsensor och stereokamera
LS3 – Legged Squad Support System
Höjd: 1,7 meter
Vikt: 590 kg
Lastkapacitet: 181 kg
Kraftkälla: Bensin och dieselmotor
Övrigt: Hydrauliska ställdon, 12 leder, lidarsensor och stereokamera
Spot – den superstabila roboten
Höjd: 0,94 meter
Vikt: 75 kg
Lastkapacitet: 45 kg
Kraftkälla: batteri
Övrigt: Hydrauliska ställdon, 12 leder, 360-graders lidarsensor
Wildcat – världens snabbaste fyrbenta robot
Höjd: 1,17 meter
Vikt: 154 kg
Lastkapacitet: -
Kraftkälla: Metanoldriven motor
Övrigt: Hydrauliska ställdon, 14 leder, laserscanner
Handle – det bästa av hjul och ben
Höjd: 2 meter
Vikt: 105 kg
Lastkapacitet: 45 kg
Kraftkälla: Batteri
Övrigt: Hydrauliska samt elektriska ställdon, 10 leder, djupseende kameror
Sandflea – den hoppande roboten
Höjd: 15 centimeter
Vikt: 5 kg
Lastkapacitet: -
Kraftkälla: Batteri och propanol
Övrigt: Elektriska ställdon, 5 leder
RHex – Miniterrängroboten
Höjd: 14 centimeter
Vikt: 12 kg
Lastkapacitet: 2 kg
Kraftkälla: Batteri
Övrigt: Elektriska ställdon, 6 leder, telekamera
SpotMini
Höjd: 84 centimeter
Vikt: 30 kg
Lastkapacitet: 14 kg
Kraftkälla: Batteri
Övrigt: Elektriska ställdon, 27 leder, 3d vision system
Atlas – Världens mest dynamiska humanoida robot
Höjd: 1,5 meter
Vikt: 75 kg
Lastkapacitet: 11 kg
Kraftkälla: Batteri
Övrigt: Hydrauliska ställdon, 28 leder, Lidar samt stereo vision.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.