Visst gör täckta bakhjul bilen snål

2013-09-02 09:35  
Ursaaben. Foto: Scanpix

TEKNIKFRÅGAN. Läsarna ger besked om täckplåtars betydelse för bensinförbrukningen på bilen. <br/>I Ny Tekniks spalt Teknikfrågan är det ni läsare som frågar och svarar på intrikata frågor.

Fråga:

Det har gjorts bilar med täckta bakhjul, men tydligen inte nu längre. Skulle inte ett par lätta täckplåtar över bakhjulen sänka bensinförbrukningen och göra bilen renare i linjerna?

/Christer Andersson, Täby
 

Svar:

Visst får öppna bakhjul luftmotståndet att öka, och därmed ökar även bränsleförbrukningen en smula. Och det talar förstås till täckplåtarnas fördel. Ännu större vinst får man egentligen om man täcker framhjulen eftersom luftflödet då blir strömlinjeformat längs hela bilens längd.

Men det finns problem med täckplåtar också.

  1. Att lossa hjulen exempelvis för att byta däck inför sommar- och vintersäsongen blir mycket bökigare.
  2. Risken för rost kan öka eftersom fukten inte dunsar bort lika lätt.
  3. Kylningen av bromsarna kan förmodligen bli mindre effektiv med menlig inverkan på bromseffekten som följd.

/Alex i Huddinge
 

Min pappa hade en Standard Vanguard -49 som hade sådana täckplåtar. Den tidens lutande grusvägar sörjde för att det var extra jobbigt att få loss dem varje gång man skulle tvätta bilen.

/Kjell
 

”Ursaaben” hade faktiskt både framhjul och bakhjul täckta för optimal aerodynamisk form! I mer nutid är Volkswagens ”1-litersbil” XL1 optimerad för låg förbrukning (0.1L/mil) och den har ju täckta bakhjul.

/Montnoveau


Har du nya intrikata frågor? Maila till teknikfragan@nyteknik.se.

Det är ni läsare som både frågar och svarar på intrikata frågor i Teknikfrågan.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer