Kvantdatorn klarade testen

2014-06-13 14:26
Så kallad kvantmekanisk sammaflätning har påvisats i D-Waves påstådda kvantdator. Foto: D-Wave

Forskare har nu konstaterat att D-Wave verkligen har en kvantdator.

Kanadensiska företaget D-Wave hävdar att de har en maskin som är den första kommersiellt tillgängliga kvantdatorn. En av dem finns placerade på Quantum Artificial Intelligence Lab som drivs av Nasa i samarbete med Google.

Men ända sedan D-Wave presenterade sin dator har forskare runt om i världen ifrågasatt om det verkligen är en äkta kvantdator.

Men nu har forskare vid University of Southern California i samarbete med tekniker från D-Wave publicerat en rapport som visar att den aktuella maskinen möter ett av de viktigaste kriterierna för en kvantdatorer. Det som påvisats är att så kallad kvantmekanisk sammanflätning sker i D-Waves maskin.

I en kvantdator används så kallade kvantbitar, qubit, i stället för vanliga datorers digitala bitar. Dessa kvantbitar kan anta värdena noll, ett eller ett "supervärde" som är både noll och ett på samma gång.

I rapporten "Entanglement in a Quantum Annealing Processor" skriver forskarna att kvantbitar parvis verkligen var sammanflätade. När värdet för en kvantbit var noll antog den korresponderande kvantbiten samma värde. När sedan den första kvantbiten mättes som en etta avlästes även den andra kvantbiten som en etta trots att de två kvantbitarna inte kommunicerade med varandra på något konventionellt sätt.

- Rapporten som nu publicerats är en betydande milstolpe för D-Wave och ett stort steg framåt för forskningen om kvantdatorer. Forskningresultaten är även ett ytterligare bevis för kvantnaturen i vår teknik, säger W-Waves vd Vern Brownell i ett pressmeddelande.

Jan Melin