Hajpade Magic Leap sparkar hälften av personalen

2020-04-23 15:52  
Foto: Magic Leap

Efter katastrofala försäljningssiffror och en pandemi tvingas Magic Leap enligt uppgift att säga upp 1000 medarbetare.

Augmented reality-bolaget Magic Leap, en gång den mest omsusade teknikstartupen utanför Silicon Valley, ska sparka omkring 1000 anställda. Det skulle i så fall betyda att halva arbetsstyrkan får lämna det Florida-baserade företaget. Magic Leaps vd, Rony Abovitz, bekräftar på Magic Leaps hemsida att det blir neddragningar, men nämner ingen siffra. Uppgifterna om 1000 anställda kommer från Bloomberg, som hänvisar till anonyma källor.

Magic Leap har tagit emot omkring 25 miljarder kronor i finansiering från bland andra Google och Alibaba. Efter många år av hemlighetsmakeri släppte företaget ett ar-headset 2018 och fick mycket kritik för att det inte infriade Magic Leaps många storslagna löften.

Rony Abovitzs ursprungliga plan ska enligt sajten The Information ha varit att sälja en miljon headsets under första året, en prognos som sedan sänktes till 100 000. The Information har rapporterat att försäljningen stannade vid 6 000 exemplar. Att Magic Leap One, som enheten kallas, kostade omkring 23 000 kronor hjälpte förmodligen inte.

Läs mer: Därför gör svenskarna spel till kontroversiella Magic Leap

Hur stor roll coronapandemin spelat för de drastiska åtgärder Magic Leap nu vidtar är svårt att säga. Abovitz skriver i ett brev på företagets hemsida att ”förändringar i den ekonomiska miljön har minskat tillgången på kapital och aptiten för långsiktiga investeringar”. Men faktum är att Magic Leaps problem började långt före virusutbrottet. Bolaget, som vid ett tillfälle värderades till omkring 80 miljarder kronor, tvingades säga upp dussintals medarbetare redan före årsskiftet och ska enligt sajten Techcrunch ha letat efter en köpare. Men vare sig Google, Facebook eller Apple – tre bolag som satsar stort på augmented reality – har nappat.

Omstruktureringen av Magic Leap innebär att företaget ska överge konsumentmarknaden och satsa på företagskunder. Å ena sidan är det rimligt: det är där marknaden för ar-headset finns för tillfället. Å andra sidan får Magic Leap en hel uppsjö konkurrenter att stångas mot. Inte minst Microsoft, som från början vänt sig till företag med sitt headset, Hololens.

”När vi grundade Magic Leap visste vi att var tvungna göra något som kunde bäras hela dagen, varje dag, för alla”, skriver Rony Abovitz. Så har det inte blivit. I alla fall inte än.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer