Populärteknik

De får din Model 3 att skilja ut sig från alla andra Teslor

Foto: Newport Convertible Engineering
Foto: Newport Convertible Engineering
Foto: Newport Convertible Engineering
Foto: Newport Convertible Engineering
Foto: Newport Convertible Engineering
Foto: Newport Convertible Engineering

Det är svårt att sticka ut när alla andra också kör en Tesla. Lösningen är att låta Newport Convertible Engineering kapa taket. Efter Model S har de nu gett sig på Model 3.

Publicerad

Firman har specialiserat sig på två områden – bepansrade fordon samt att förvandla lyxbilar till cabrioleter. Newport Convertible Engineering har sedan tidigare kapat taket på flera av Teslas Model S, och nu var det dags för Model 3.

Ett kapat tak innebär alltid en förlorad rigiditet, och frågan är hur en bil med tunga batterier i golvet beter sig när kostymen plötsligt blir sladdrig? Mekanikerna har dock återfört styvhet till chassit, och i likhet med bygget på Model S har verkstaden fuskat lite genom att även ge Model 3 en fast störtbåge som inte bara ger stöd åt b-stolparnas utsida. 

En lite udda detalj inom cab-segmentet är det faktum att man inte har valt att svetsa igen bakdörrarna. Senast en cab med fyra dörrar stod i fokus var var när president Kennedy rullade genom Dallas 1963 i en Lincoln. Model 3 gömmer inte sitt tygtak under ett smakfullt lock, utan Teslas minsting får nöja sig med en hopvikt textil som vilar ovanpå bilen – lite som på en gammal bubbla-cab.

Vad kostar det då att få sin Tesla anpassad för vind i håret? Enligt Motortrend går själva konverteringen av en Model 3 loss på 29 500 dollar – motsvarande drygt 285 000 kr. Om du lägger till ytterligare 10 000 dollar så blir suffletten motordriven.