Amazon har påbörjat Sverige-lansering

2020-08-04 12:25  
Amazons grundare och vd, Jeff Bezos. Foto: Marcus R. Donner/AP/TT

Efter åratal av spekulationer meddelar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se.

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", heter det i ett pressmeddelande från Amazon.

I skrivande stund blir den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

E-handlare ombeds kontakta Amazon

Enligt Amazon kommer lanseringen i Sverige att innebära möjligheter för mindre, svenska företag att nå fler kunder både i Sverige och i övriga världen. Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds kontakta e-handelsjätten.

I förra veckan spådde analysföretaget HUI Research att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

- Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till TT.

"Nya möjligheter för mindre aktörer"

Enligt Hernell kan Amazon komma att konkurrera ut en del svenska aktörer.

Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform, sade hon.

Locket på fortfarande

Några detaljer kring lanseringen vill dock bolaget inte avslöja.

"Vi har inget ytterligare att berätta i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering", meddelar Amazon via sin presskontakt i Sverige.

I förra veckan spådde analysföretaget HUI Research att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

- Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till TT.

Enligt Hernell kan Amazon komma att konkurrera ut en del svenska aktörer.

- Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform, sade hon.

Kraftigt vinstlyft

Amazon redovisade nyligen en fördubbling av andra kvartalets vinst till 5,2 miljarder dollar, eller motsvarande cirka 45 miljarder kronor. Omsättningen ökade, trots den globala ekonomiska krisen till följd av covid-19, med hela 40 procent till närmare 89 miljarder dollar, eller cirka 780 miljarder kronor.

Även om Amazon är mest känt för sin e-handel så står molntjänster för företag för en betydande andel av intäkterna och faktiskt huvuddelen av vinsten.

Vid andra kvartalets utgång hade Amazon 876 800 anställda världen över. Siffran inkluderar både hel- och deltidsanställda, men inte inhyrda eller andra tillfälligt anställda.

Mats Rörbecker/TT

Mer om: Amazon E-handel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer