Var är planen för fler mattelärare?

2015-08-19 12:40  
Susanna Baltscheffsky Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. Mattekrisen har kanske aldrig varit större i Sverige i modern tid. Elvernas kunskaper sjunker, lärarna räcker inte. Ändå verkar talet om mattekrisen ha tystnat.

Nu är det dags för skolstart igen efter det sköna sommarlovet. Ett tecken på det är att skolans många bekymmer toppar tidningarnas nyhetssidor för närvarande.

Så även i vår granskning av lärarbristen. Vi är oroliga över att så få studenter vill bli mattelärare. Hos oss kan du läsa att bristen på examinerade lärare kommer att bli skriande – och öka – under de närmaste fem åren.

Inte ens om alla som börjar plugga till matematiklärare också genomför sin utbildning – vilket de inte kommer att göra – räcker de på långa vägar när. Glappet är på minus cirka 500 nya lärare. Per år.

Mattekrisen har kanske aldrig varit större i Sverige i modern tid. Elevernas kunskaper rasar. 2013 sjönk de svenska eleverna under genomsnittet bland OECD-länderna i Pisa-undersökningens matematikdel. I kombination med matteläraryrkets låga status är det ett stort misslyckande.

För tekniklandet/ingenjörslandet/innovationslandet Sverige är den ekvationen förödande. 2013 bullrade näringsliv och akademi och drog bland annat i gång initiativet Mattekommissionen.

Sedan dess har de höga tongångarna om mattekrisen tystnat. Trots att situationen inte är ett dugg bättre.

Jag gör en amatörmässig undersökning för att se hur ämnet trendar i samhällsdebatten och söker på ordet ”matematik” bland de 3 487 seminarier som hölls under Almedalsveckan. Antalet träffar är 8. En sökning på ”Pisa” ger 14, och på ”innovation” 308 träffar.

Lärarstudenten Emma Malmgren huvudet på spiken: Varför ska man välja ett lågstatusyrke med låg lön?

Konsultbolaget McKinsey är en av flera som pekar på att kvaliteten på undervisningen aldrig kan bli bättre än kvaliteten på lärarna. Framgångsrika matteländer plockar lärare från de topp 30 bästa procenten av universitetsstudenterna. Är det möjligt att göra så i Sverige?

Och vart tog förra regeringens förslag vägen, om 75 000 kronor i skattefri examenspremie till den som tar examen som ämneslärare i no-ämnena?

Välkomna tillbaka till Ny Teknik efter sommarens tidningsuppehåll!

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Susanna Baltscheffsky

Mer om: Utbildning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt