Digitalisering
Zune Microsofts
svar på Ipod

Microsoft har nu presenterat sin kommande musikspelare Zune. Som komplement till spelaren öppnas en nätbutik för musik som även ska erbjuda prenumerationer.
För första gången har nu Microsoft officiellt presenterat sin musikspelare Zune med en hårddisk på 30 gigabyte som ska börja säljas i december i USA.
Upplägget liknar Apples musiksatsning med Ipod i kombination med nätbutiken Itunes Store och hanteringsprogrammet Itunes.
Microsofts kommande affär för nedladdning av musik är döpt till Zune Marketplace medan motsvarigheten till programmet Itunes ännu inte fått något officiellt namn.
Det som skiljer Zune från Ipod är att Microsofts spelare har en inbyggd fm-mottagare och kan kommunicera trådlöst via Wi-Fi.
Tanken är att Zuneanvändare ska kunna skicka sina låtar mellan spelarna. Men ett överfört musikstycke ska bara kunna spelas tre gånger under tre dagar. Vill man behålla låten får man köpa den via Zune Marketplace.
Ett oväntat drag från Microsoft är att Zunes kommunikation med datorn ska ske via en ny programvara. Det blir alltså inte Windows Media Player som blir gränssnittet mot datorn.
Men all musik som är katalogiserad i Media Player ska snabbt kunna kopieras över till den nya programvaran. Micrsoft säger också att musiken från Itunes ska kunna överföras till Zune som vid sidan av filformaten wma och mp3 alltså stöder "Apples" format aac.
Men då handlar det om aac-låtar rippade från en cd. De kopieringsskyddade aac-filer som är köpta från Itunes Store blir inte spelbara.
Frågan är nu om Microsofts musiksatsning kan utmana Apple.
Det tror inte analysföretaget Jupiter Research.
- Zune är ingen dålig produkt, men det finns inget i den som är dramatiskt bättre än Ipod, säger Michael Gartenberg från Jupiter till Business Week.
- Apple kommer förmodligen att bli helt opåverkat av detta.
De som utmanas är istället spelare från exempelvis Creative och Iriver och musikbutiker som Napster, gissar Michael Gartenberg.