Digitalisering

Watson tar över kundtjänsten också

Efter att ha vunnit över människor i Jeopardy och börjat hjälpa läkare med val av cancerbehandling ska IBM:s datorsystem Watson nu ta hand om kundtjänst. Först ut är ett par banker, en mobiloperatör och ett marknadsanalysföretag.

Publicerad

Senare i år ska de första företagen börja använda Watson för kundtjänstärenden. Tjänsten ska kallas "Ask Watson" och kunna nås via exempelvis webbchatt, epost, appar, sms och möjligen även röst. Det framgår av ett pressmeddelande från IBM samt av en artikel i Forbes.

Enligt Forbes lägger amerikanska företag 112 miljarder dollar årligen på personal och programvara för kundtjänst. Och av de 270 miljarder frågorna som kunderna ställer varje år förblir enligt IBM ungefär hälften obesvarade.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här