Digitalisering
Svenskt spelbolag ska göra mobilsuccé av Hello Kitty

Karlstadbolaget Assorted Nuts ska ta japanska megavarumärket Hello Kitty och göra det till ett vänligt spel för mobilen.
Hello Kitty är ett av världens mest igenkända varumärken världen över och finns på allt från väskor till mobiltelefoner. Många trodde länge att hon var en katt, men lagom till att hon fyllde 40 här om året gick Sanrio, företaget som äger varumärket ut, och berättade att hon egentligen är en tjej från London. Nu ska hon hur som helst bli mobilspel i regi av svenska spelbolaget Assorted Nuts som har den svenska biologen och naturfilmaren Bo Landin som vd, det rapporterar Dagens Industri.
Enligt tidningen ska den svenska spelstudion, som har sin bas i Karlstad, ha lagt några tiotals miljoner kronor på att utveckla spelet som fått namnet Hello Kitty World of Friends.
För DI berättar spelskaparna att spelet ska vara gratis att ladda ner och spela men att det ska vara möjligt att köpa saker inuti spelet. Affärsmodellen är väl prövad i mobilvärlden av succéer som Candy Crush Saga och Clash of Clans och för DI berättar Bo Landin att han hoppas på fem miljoner nedladdningar av spelet, men att det räcker att en bråkdel, kanske 6 000, blir betalande användare för att företaget ska ha en hälsosam affär.
Assorted Nuts är tidigare kanske mest kända för karaktären The Goob som företaget tagit fram för Sony Ericssons räkning.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!