Innovation

Svänghjul ska ge elbil extra skjuts

Med ett svänghjul under motorhuven klarar sig elbilen med ett mindre batteri, som dessutom håller längre. Forskare i Uppsala vill nu ta tekniken till marknaden.

Publicerad

<p>Stora, tunga, dyra och med osäker livslängd. Batterierna är elbilarnas akilleshäl. Men med ett svänghjul, som tar hand om "effektsmällarna", håller batteriet längre och arbetar effektivare.</p> <p>- Vi tror att vi kan minska batterivolymen i en ren elbil till hälften. I framtiden kanske batteriet inte ens behövs, säger Johan Lundin, forskare vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.</p> <p>Tre års arbete ligger bakom svänghjulet, som snurrar med ett vinande ljud på labbet. Än så länge är det bara en prototyp, men under nästa år hoppas forskarna för första gången testa det i en elbil.</p> <p>Till skillnad från ett batteri är svänghjulet bra på att snabbt ta upp och ge ifrån sig stora effekter. Det får därför driva hjulen i Uppsalaforskarnas drivlina. Svänghjulet tar också hand om energin, när bilen bromsar in. </p> <p>Batteriets uppgift är ladda svänghjulet i lagom, jämn takt.</p> <p>- Batteriet får då en lugn och fin urladdning, samtidigt som svänghjulet tar smällarna, säger Johan Lundin.</p> <p>För att visa vad han menar pekar han på en typisk effektkurva för en bil i stadstrafik.</p> <p>- Ständiga starter och stopp sliter på batteriet, förklarar han.</p> <p>För att kommersialisera sin teknik har Uppsalaforskarna bildat företaget Electric Line, där Johan Lundin är vd.</p> <p>Svänghjul för att lagra och stabilisera energi bilar är ingenting nytt. Redan i slutet av 1970-talet testade till exempel Volvo svänghjul i stadsbussar. Tekniken har dock varit både dyr och klumpig. Men den snabba utvecklingen av kompositmaterial, kraftkomponenter och magnetlager gör att det finns ett nyvaknat intresse inom bilindustrin.</p> <p>Under förra säsongen användes svänghjul i Formel 1 för att ta tillvara på bromsenergi, som sedan ger extra skjuts i accelerationen. </p> <p>Uppsalaforskarnas svänghjul befinner sig fortfarande på forskningsstadiet och mycket arbete återstår, förklarar Johan Lundin. Bland annat ska varvtalet ökas från prototypens 5.000 varv per minut till omkring 30.000.</p> <p>-För att klara det utvecklar vi nu ett eget magnetlager, säger Johan Lundin.</p>