Populärteknik
Spotify växer men gör jätteförlust

Spotify gör en förlust på 1,7 miljarder kronor för årets andra kvartal, en markant ökning jämfört med tidigare. Antalet användare och premiumkunder ökar dock rejält.
Den svenska musikjätten redovisar en rörelseförlust på 167 miljoner euro, motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor, för årets andra kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 3 miljoner euro motsvarande period 2019.
Ökade personalkostnader
Förlusterna har att göra med ökade personalkostnader relaterade till aktiens utveckling. Spotifys aktie har nämligen rusat med 77 procent i år och flera anställda har ersättning som baseras på aktiens utveckling.
"När marknadsvärdet på våra aktier ökar, ökar våra kostnader för sociala avgifter", skriver bolaget i rapporten.
Abonnenterna allt fler
De totala intäkterna uppgick till 1|889 miljoner euro, drygt 19 miljarder kronor, en ökning med 13 procent. Lejonparten är intäkter från premiumabonnemang, som landar på 1|758 miljoner euro vilket är en ökning med 17 procent. Samtidigt minskar annonsintäkterna med 21 procent, till 131 miljoner euro.
Antalet premiumabonnenter steg med 27 procent till 138 miljoner och det totala antalet månatliga aktiva användare av musiktjänsten ökade med 29 procent till 299 miljoner.
"Vår likviditetsposition och vårt fria kassaflöde är fortsatt starkt, och vi är uppmuntrade av de underliggande trenderna för verksamheten", skriver Spotify i delårsrapporten.
Svag annonsmarknad
Pandemin har präglat bolaget på flera sätt, bland annat genom en svikande annonsmarknad.
"Vi har noterat en tydlig nedgång i försäljningen till följd av den globala hälsokrisen, där de tre sista veckorna i mars var mer än 20 procent sämre än vår prognos. Utvecklingen fortsatte vara svag under april och maj, men vi överträffade avsevärt våra förväntningar under juni", skriver Spotify.
Dessutom har pandemin fått vissa kunder att hålla hårdare i slantarna, framför allt i affärsområdena Latinamerika och "Resten av världen" (där Asien, Afrika och Oceanien ingår). Där såg Spotify långsammare tillväxt, lägre antal nya kunder, fler uppsagda abonnemang och fler kunder som inte betalade. Men affären återhämtade sig i juni, enligt rapporten.
Spotify räknar med att antalet månatliga aktiva användare når 312_317 miljoner under tredje kvartalet och 328_348 miljoner fjärde kvartalet. Fortsatta rörelseförluster är dock att vänta, enligt prognosen.