Digitalisering
Snapchat köper augment reality-startup

Amerikanska teknikföretaget Snapchat köper upp Cimagine Media, ett israeliskt uppstartsföretag som arbetar med augmented reality. Prislappen: Cirka 322 miljoner kronor.
Augmentet reality, på svenska ”förstärkt verklighet”, är en tekniktrend som växer sig allt starkare. Till skillnad från virtual reality, där användaren stiger in i en virtuell värld, är augemented reality en upplevelse där datorgenererad information eller animationer visas som lager ”ovan på” den verkliga världen.
Kända exempel på augmented reality är succéspelet Pokémon Go, Microsofts glasögon Hololens – och populära meddelandeappen Snapchat, där användarna kan lägga olika lager av datorskapade filter på bilder som tagits med mobilens kamera.
Nu förstärker Snapchat sin satsning på augmented reality genom att förvärva det unga israeliska företaget Cimagine Media.
Läs mer: "Snapchat ville köpa svenskt bolag"
Det unga bolaget har utvecklat en teknik som gör det möjligt att använda mobilen för att placera ut virtuella kopior av inredning i hemmet. På så sätt kan användaren se hur bra en särskild modell av en soffa skulle passa i vardagsrummet utan att ta hem ett fysiskt exempel av möbeln, till exempel.
Läs mer: Snapchat ökar medan Twitter backar
Cimagine förväntas bli Snapchats FoU-divison, med säte i Israel, rapporterar Reuters. Enligt nyhetsbyrån ska Snapchat ha betalat 30-40 miljoner dollar för bolaget, vilket motsvarar cirka 322 miljoner kronor.