Krönikor

Så kan dina ”likes” användas för att hacka ett val

ANALYS. Analysföretaget Cambridge Analytica stal persondata om miljontals Facebook-användare och använde dem för att hjälpa Donald Trump vinna valet. Det är en perfekt illustration till hur datan vi delar med oss av kan utnyttjas till saker vi aldrig kunnat föreställa oss, skriver Ny Tekniks reporter Simon Campanello.

Publicerad

Dina aktiviteter på sociala medier är en guldgruva för annonsörer, och det är väl ingen hemlighet att politiska partier kan dra nytta av samma data. Men helgens avslöjade om dataanalysföretaget Cambridge Analytica överskuggar allt vi sett hittills.

Via ett tillsynes oskyldigt personlighetstest har bolaget kartlagt miljontals amerikanska väljare – och gjort sitt bästa för att påverka valet 2016.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här