Populärteknik
Så här fungerar Tiktoks hemliga algoritm
47 procent av svenskarna i åldersgruppen 16-25 använder Tiktok. Foto: Jakub Porzycki/TT
En algoritm för videotips som håller användarna klistrade till telefonen är Tiktoks största framgångsfaktor. Den kartlägger snabbt användarens intressen och föreslår sedan mer och mer av samma sak, visar en granskning från Wall Street Journal.
Att kartlägga exakt hur algoritmen fungerar är svårt, och Tiktoks ägarbolag Bytedance har varit ovilliga att berätta om det. Det är ju trots allt en affärshemlighet som tagit företagets årsomsättning till 34 miljarder dollar. Men genom att skapa ett hundratal konton och styra dem på olika sätt har Wall Street Journal kunnat ge oss en viss inblick i hur Tiktok fungerar.
För alla användare börjar det på samma sätt: rekommendationerna utgörs av väldigt populära och stora videor. I början hade det genomsnittliga klippet som rekommenderades 6,3 miljoner visningar. Men det blir snabbt tydligt hur varje sak en användare gör, som att tveka inför att titta på en video, eller att titta på samma sak två gånger, matar algoritmen.