Premium

Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Ett litet Göteborgsföretag blev först i världen med att köra förarlösa lastbilar på allmän väg. Hur kunde Einride spurta om fordonsjättarna och de stora techföretagen?

Publicerad

Einrides futuristiska hyttlösa lastbil lämnar långsamt terminalbyggnaden. Gitarrerna från AC/DC-klassikern Thunderstruck dånar på högsta volym över de asfaltstäcka vidderna på logistikjätten DB Schenkers anläggning i utkanten av Jönköping. Några klasar lila ballonger fästa i en av grindarna kämpar för att skapa en feststämning.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera