Populärteknik

Så fungerar påskjutsledbussarna

Moderna ledbussar har drivningen längst bak, på släpet. Är det farligt?

Publicerad

De blå ledbussarna i Stockholms innerstad har motorn längst bak och drivningen på det bakersta hjulparet. Ekipaget puttas alltså på bakifrån. Gör inte det att bussarna riskerar att vika sig på mitten? frågade Nils i Johanneshov. Bussarna kan ju komma upp i 100 km/h på motorväg.

– Ingen fara, svarar en insatt läsare med ett förflutet på Scania.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här