Startup
RMBL Strip ska göra lastbilarnas takluftriktare smarta
Linköpings-bolaget har utvecklat en teknik som miljön – och åkerierna – vinner på. Nu tävlar de om en åtråvärd plats på 33-listan.
Boka din plats till 33-listans turné – eller finalen!
Det är elfte året som Ny Teknik och Affärsvärlden sammanställer 33-listan, med målet att gallra fram de 33 hetaste svenska startupbolagen. Tidigare listor har rymt framgångssagor som Truecaller, Spotify och Yubico. För att hitta alla de bästa idéerna befinner sig 33-listan just nu på turné.
Den 18 april är det dags för ett stopp i Linköping, där tre bolag inför en jury tävlar om en direktplats. Ett av bolagen är RMBL Strip, som ska automatisera positionen på lastbilarnas takluftriktare.
Ett vanligt scenario: en lastbilschaufför stannar till i en hamn någonstans i Europa. Släpet med gods kopplas från dragbilen och ett nytt släpp med nya varor kopplas på. Det nya släpet är en halv meter högre än det gamla. Det är dåliga nyheter, både för åkeriet och för miljön.
– Vår usp (unique selling point) är att fler än hälften av takluftriktarna står fel. Det är klart som korvspad att den ska ställa om sig automatiserat, säger Gustav Kristiansson, medgrundare av startupbolaget RMBL Strip från Vreta Kloster utanför Linköping.
Luftriktare på dragbilens tak kan, rätt inställda, minska luftmotståndet och ge bränslebesparingar på 7 procent, enligt Platform for aerodynamic road transport. Det förutsätter dock att chauffören manuellt justerar takluftriktarens position i samband med byte av släp, något som i praktiken inte sker.
– Vi har utvecklat en unik och patenterad lösning för att automatiskt kunna identifiera lastbilstrailerns höjd och automatiskt justera takluftriktaren att anpassa sig till den identifierade trailerhöjden. Det sparar åkerier cirka 15 000 kronor per lastbil och år, säger Gustav Kristiansson.
Takluftriktare säljs idag som ett tillbehör, men nio av tio kunder väljer att köpa den i hopp om att spara bränsle och pengar. Dessa takluftriktare saknar i regel motor och måste justeras manuellt.
Därför tänker RMBL Strip börja med en produkt för eftermarknaden, där stag och motor till takluftriktaren levereras och monteras. I motorns styrenhet sitter RMBL Strip-patenterad programvara som tar hand om automatiseringen av luftriktaren. Data från omkring 11 000 kilometer har – hittills – samlats in för att träna algoritmerna.
– Det finns idag ingen utvecklare av adaptiva luftriktare. På pappret finns konkurrerande lösningar men dessa kräver ytterligare sensorer och en mycket mer komplex integration mot lastbilen. RMBL Strips egentliga konkurrenter är alternativa produkter för bränslereduktion. Dessa alternativ är dock mer kompletterande än konkurrerande, så RMBL Strips konkurrent är därmed åkarens investeringskapital i dessa typer av produkter, säger säger Gustav Kristiansson.
I slutet av mars demonstrerade RMBL Strip tekniken i verklig miljö inför representanter från bland andra Scania och Volvo. Släp med olika höjd kopplades på och programvaran lyckades i samtliga fall klura ut luftriktarens optimala position.
Företaget är finansierat med hjälp av bidrag från bland andra Vinnova, Horizon2020 och Energimyndigheten, samt en förinvestering från Almi Invest. Hittills har de tagit emot cirka sju miljoner kronor.