Digitalisering

Prylarnas internet toppar hajpkurvan

Prylarnas internet har nått toppen på Gartners nya hajpkurva. Det betyder att förväntningarna på ”Internet of things” är högre än försäljningsframgångarna.

Publicerad

För 20:e året publicerar analysföretaget Gartner sin hajpkurva. Kurvan visar var olika nya teknikområden befinner sig i sin utveckling.

Förra året toppades kurvan av ”Big Data” och 3d-skrivare för konsumenter, två områden som nu passerat toppen av hajpen.

I år är det alltså prylarnas internet som toppar kurva. På väg upp är teknik för översättning av tal till tal och självkörande bilar.

Enligt hajpkurvan genomgår ny avancerad teknik fem faser innan den blivit ordentligt etablerad på marknaden.

1. Först kommer ett tekniskt genombrott som skapar stort intresse. Där finns i år "smarta arbetsplatser”.

2. I andra fasen utvcklas tekniken och de första företagen kommer ut med produkter på marknaden. Förväntningarna på den nya tekniken är nu enorm. Där finns i år biochipps, självkörande bilarna, prylarnas internet och kroppsnära teknik.

3. Sedan övergår euforin i besvikelse över att tekniken inte tycks hålla vad den lovar. I den fasen ligger i år mobil hälsa, datormolnet och den trådlösa radiostandarden NFC.

4. I fas fyra har tekniken mognat och fler företag förstår hur den kan användas. Andra och tredje generationens produkter når marknaden och försäljningen ökar. Där finns enligt Gartner numera bland annat 3d-skrivare för företag.

5. Till sist, i fas fem, har den nya tekniken nått sitt breda genombrott. Även i år har Gartner lagt in taligenkänning i den fasen.

Läs mer: http://www.gartner.com/newsroom/id/2819918