Innovation

Nya FoU-chefen: I dag måste man jobba i lag

Scanias nya FoU-chef Harald Ludanek satte sig bakom ratten på en röd Scania och körde sig själv, sambon och två personbilar från Wolfsburg till Södertälje. Foto: Christian Rhen
Tiden när ensamma genier löser stora teknikproblem är förbi, säger Harald Ludanek. Foto: Christian Rehn

När dr Harald Ludanek styrde ut den röda Scanian från Wolfsburg var han fortfarande chef för Volkswagens fordonsutveckling. På släpet stod två personbilar och en container med hans ägodelar. Med i hytten var hans sambo. Efter två och en halv dag var han framme i Södertälje, och jobbet som ny FoU-chef på Scania.

Publicerad

Harald Ludaneks resa till Södertälje var ingen slump, utan en del i Volkswagenkoncernens stora lastbilschefstillsättning i somras. Syftet var bland annat att få fart på samarbetet mellan Scania och MAN. Särskilt inom FoU och inköp hägrar miljardbesparingar.

Volkswagenledningen satsade på Scaniamän till de viktiga posterna: Leif Östling hamnade i koncernledningen med ansvar för de tunga lastbilarna, Martin Lundstedt och Anders Nielsen fick ta över vd-posterna för Scania respektive MAN:s lastbilsdivision. Samtidigt skickade man två av sina bästa ingenjörer till Södertälje: Harald Ludanek som chef för FoU, och Andrea Fuder som chef för inköp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här