Opinion

”Nya EU-regler riskerar bromsa laddningen”

ESKILSTUNA 20131014 En elbil, en plug-in hybrid av märket Volvo, laddar ström vid en laddstolpe. Foto: Fredrik Sandberg/TT
ESKILSTUNA 20131014 En elbil, en plug-in hybrid av märket Volvo, laddar ström vid en laddstolpe. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Henrik Wingfors, ansvarig för elfordon Svensk Energi Foto: Andreas Eklund
Henrik Wingfors, ansvarig för elfordon Svensk Energi Foto: Andreas Eklund
Kjell Jansson, VD Svensk Energi Foto: Andreas Eklund
Kjell Jansson, VD Svensk Energi Foto: Andreas Eklund

DEBATT. EUs förslag skulle tvinga den som installerar laddstolpar till onödiga och dyra investeringar. Förslaget hör hemma i papperskorgen. Näringsdepartementet är emot reglerna men det är Catharina Elmsäter-Svärd som måste stå på sig mot sina ministerkollegor i EU, skriver Kjell Jansson och Henrik Wingfors på Svensk Energi.

I skrivande stund förhandlas ett nytt EU-direktiv som avser att främja infrastruktur för alternativa bränslen i transportsektorn. EU-kommissionen vill lösa ”hönan eller ägget”-problemet, att konsumenterna inte vågar köpa bilar som går på alternativa bränslen eftersom de inte vet om bilarna kan tankas med alternativbränslet. Enligt kommissionen är det i första hand infrastruktur för gas, el och bränsleceller som saknas.

Tyvärr skulle de föreslagna EU-reglerna för laddstationer innebära ett onödigt och kostsamt ingrepp i marknadsutvecklingen. Det borde istället vara politikernas uppgift att lägga fast de långsiktiga förutsättningarna, inte reglera tekniken och affärsmodellerna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här