Digitalisering

Mobiloperatörsjättar får bottenbetyg

Telia, 3 och Tele2 fick dåliga betyg. Foto: TT
Telia, 3 och Tele2 fick dåliga betyg. Foto: TT

Mobiljättarna floppar – kunderna är nöjdare med de små aktörerna.

Publicerad

Sämst går det för mobiloperatören 3, som får bottenbetyg i SKI:s senaste kundundersökning av mobilbranschen, rapporterar SvD Näringsliv.

Operatören 3:s kunder, som i större utsträckning än andra mobiloperatörer värvas via butik eller säljare på stan, anser att både klagomålshantering, täckning och service brister. Var femte 3-kund är beredd att byta operatör inom det närmaste året, enligt undersökningen.

Det är inte bara 3 som får dåligt betyg. Även andra jättar, som Telia och Tele2, får se sig slagna av de mindre aktörerna Comviq, Halebop och Vimla. Varumärkena är favoriter hos både gammal som ung.

Samtliga mobiloperatörer sågas dock för sin klagomålshantering, då andelen missnöjda kunder är fortsatt stor.

– Alla mobiloperatörer har en helt bedrövlig klagomålshantering. En hel del av klagomålen handlar om dålig täckning, men det allvarliga är när kunder känner sig lurade för att de inte fått vad de trott att de ska få. Det måste branschen bli av med, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex (SKI), till SvD Näringsliv.