Digitalisering
Miljonregn över svenska DP Organizer inför GDPR
DP Organizer hjälper andra företag att hantera EU:s kommande dataskyddslag. Nu får bolaget in 30 miljoner kronor i en investering ledd av Industrifonden.
Det är nu knappt ett halvår kvar till att den nya europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, införas. Men trots att tiden börjar bli knapp, är 92 procent av Europas företag fortfarande inte förberedda för den nya datalagen, visar en undersökning gjord på uppdrag av revisionsnätverket RSM.
Stockholmslaget DP Organizer, grundat 2015, har tagit fram ett molnbaserat program som hjälper andra företag att hantera den nya dataskyddslagen.
Bråttom att anpassa bolagens dataskydd
Programvaran kan bland annat användas för att kartlägga, visualisera och automatisera det arbete som företagen behöver göra att GPDR-anpassa organisationen.
I Sverige arbetar DP Organizer bland annat med Axfood, Dustin och Eniro, men bolaget har på sistone även knutit till sig flera kunder i USA, Europa och Asien. Under de senaste tolv månaderna har bolaget tiodubblat både omsättningen och antalet anställda, enligt egen utsago.
Nu fyller DP Organizer kassorna med 30 miljoner kronor i en så kallad såddrunda (serie a).
Med pengarna ska bolaget bland annat kunna accelerera tillväxten både inom och utanför Sveriges gränser, samt satsa på att anställa fler till sin teknikdivision, förlagd i Stockholm.
- Hundratusentals företag kommer att påverkas av regelverket, och vi står nu bättre rustade att bli en central spelare på marknaden, säger Egil Bergenlind, vd och grundare av DP Organizer.
Oklara regler kan slå hårt mot unga teknikbolag
I och med såddrundan kliver investerare som Industrifonden, Creades och Soläng Invest in i bolaget.
- DP Organizer är ett väldigt spännande bolag som löser stora utmaningar på marknaden. Vi ser att bolaget har stor potential att bli marknadsledare globalt inom området, säger Sara Resvik, tech-investerare hos Industrifonden, och nytillträdd styrelseledamot hos DP Organizer.