Premium

LTU:s metoder ska göra lastbilar 20 procent lättare

För utvecklingen av nästa generations lastbil vände sig EU till Luleå tekniska universitet. I projektet ska varmformat stål ersätta den gamla ramkonstruktionen, och sänka fordonens vikt markant.  

Publicerad

Luleå tekniska universitet koordinerar EU-projektet Warmlight, som ska rulla i 3,5 år. Målet är att utveckla en ny generation av lättare lastbilskonstruktioner genom att använda varmformat stål.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera