Premium LTU:s metoder ska göra lastbilar 20 procent lättare För utvecklingen av nästa generations lastbil vände sig EU till Luleå tekniska universitet. I projektet ska varmformat stål ersätta den gamla ramkonstruktionen, och sänka fordonens vikt markant. John Edgren Publicerad 24 maj 2019 kl 11.43 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter ltu lastbilar premium
ELBILAR Här är Toyotas nya elbil – ska konkurrera med Volvo EX30 En kompakt eldriven suv – det blir elbil nummer två från Toyota – Urban Cruiser. Till våren kommer bilen och ska försöka armbågas i ett av de tuffaste segmentet som finns just nu.
FORDON Enorma maskiner från gamla Saabfabriken auktioneras ut Den riktigt inbitna Saabnostalgikern har nu möjlighet att lägga vantarna på maskiner som använts för att bygga de historiska bilarna. Enorma hydrauliska pressar från fabriken i Trollhättan hör till de objekt som nu lagts ut till försäljning.