Premium LTU:s metoder ska göra lastbilar 20 procent lättare För utvecklingen av nästa generations lastbil vände sig EU till Luleå tekniska universitet. I projektet ska varmformat stål ersätta den gamla ramkonstruktionen, och sänka fordonens vikt markant. John Edgren Publicerad 24 maj 2019 kl 11.43 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 1 kr för en månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter ltu lastbilar premium
TECH Beskedet: Nvidia och Wallenberg-jättar bygger superdator i Sverige Amerikanska techjätten Nvidia ska öppna ett ai-center i Sverige. Svenska storföretag som Astra Zeneca, Saab, SEB och Ericsson ska ta del av verksamheten.
ELBILAR Så är Europas första ”ultra-hybrid” att köra – ”Lite kluven” Den första laddhybriden med 20 mils räckvidd och en viktig pjäs för framtida expansion. Ny Teknik testar senaste modellen från Lynk & Co.
SAMHÄLLE Prestigeuniversitetet Harvard stämmer Trump-regeringen efter nya slaget Över 7 000 studenter hotas av regeringens beslut – Harvard kräver juridisk prövning.