Opinion

”Långsökt tåglösning”

DEBATT. Att lösa problemen genom att bygga nya snabbtågsbanor är långsökt. Gunnar Sibbmark och företrädarna för Europakorridoren borde ompröva hela idén och istället jobba för att nya banor byggs i normalstandard, skriver Arne Karyd, lärare i transportekonomi.

Gunnar Sibbmark i lobbygruppen Europakorridoren, framför i Ny Teknik återigen förslaget att bygga höghastighetsjärnvägar i Sverige. Europakorridoren lanserar höghastighetsbanor som lösning på de flesta trafikproblem, i detta fall de stora förseningarna på befintliga banor och den förmenta kapacitetsbristen.

De har helt rätt om förseningarna medan kapacitetsbristerna däremot gäller antalet tåglägen, inte passagerarkapaciteten. Oavsett vilket blir det lite långsökt att som lösning på dagens problem föra fram två byggen som i bästa fall kan stå färdiga i början av 2030-talet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här