Digitalisering

Julklappar i fara – näthandeln oroas av logistikproblem

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

Branschorganisationen Svensk Handel är starkt oroad över rapporterna om att paket från näthandeln inte når kunderna i tid. Samtidigt ökar antalet klagomål på Postnord – och från myndighetshåll bekräftas bilden av att problemen är omfattande.

– Det är klart att vi är oroliga, säger Anna-Karin Strömqvist på Svensk Handel.

De senaste veckorna har det handlat om försenade leveranser i samband med Black Friday, postsäckar som ligger utomhus vid Arlanda och kunder som ombeds hämta sina paket så snabbt som möjligt eftersom utlämningsställena är överfulla. Alla prognoser pekar på att näthandeln kommer att fortsätta växa kraftigt de kommande åren och hur ska det fungera då?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här