Digitalisering
Grafiktunga Assassin's Creed Odyssey körs i Googles Chrome

För att spela Assassin's Creed Odyssey behövs ingen dyr hårdvara. Det räcker med Google Chrome och en bra uppkoppling.
Dataspelet Assassin's Creed Odyssey är en av höstens största lanseringar. En grafiktung titel av det slaget kräver normalt en pc, en Playstation 4 eller en Xbox One. Men Assassin's Creed Odyssey kan köras via desktopversionen av Googles webbläsare Chrome.
Google kallar det här Project Stream och bara ett fåtal personer kommer att få möjlighet att delta i det som sägs vara ”ett tekniskt test”. En uppkoppling på åtminstone 25 megabit per sekund rekommenderas.
Men om du bara vill ha en enda fingervisning om vart dataspelsindustrin är på väg är det denna du ska gå efter. Och Project Stream lär ge de traditionella hårdvaruutvecklarna, Nintendo, Sony och Microsoft, mycket att fundera över.
Att streama musik är i dag enkelt. Att streama video i ultrahd-kvalitet ställer högre krav på uppkopplingen men aktörer som Netflix kan komma undan med viss fördröjning och användaren kan stå ut med att bildkvaliteten tillfälligt sjunker så länge innehållet levereras.
Men att leverera spel, inte minst krävande titlar som Assassin's Creed, som molntjänst är något helt annat. Som sajten Arstechnica noterar: ”om du spelar ett spel i 60 bildrutor per sekund så har den här typen av tjänst 16 millisekunder på sig ta emot en knapptryckning över internet, rendera en ny bildruta och skicka den tillbaka till spelaren. Detta måste ske i princip utan fördröjning, annars kommer spelupplevelsen att bli frustrerande”.
Att det är just Assassin's Creed Odyssey som används för Google-testet är förmodligen ingen tillfällighet. Ubisoft, den franska utgivaren av Assassin's Creed-spelen, har sedan en tid talat öppet om att streaming av spel är framtiden. Yves Guillemot, vd för Ubisoft, sa till Variety i somras att han förväntar sig en Playstation 5 och en ny Xbox, men sedan blir det inga fler hemkonsoler.
– I sinom tid kommer streaming att bli mer tillgängligt för många spelare och då behövs inte hårdvaran i hemmet.
Strauss Zelnick, vd för Grand Theft Auto-förläggaren Take-Two, tror att strömmade spel är ”oundvikligt” men påpekar att det för användaren kräver viss närhet till de datacenter där spelen ska husera.
Googles Project Stream är inte det första försöket att erbjuda spel som molntjänst. Redan för tio år sedan satsade startupbolagen Onlive och Gaikai på spelstreaming, men de var för tidigt ute.
Och även om Sony, Nintendo och Microsoft lär bekymra sig över konkurrens från Google så är samtliga tre väl medvetna om att de måste förbereda sig för framtiden. Sony köpte Gaikai och lanserade tjänsten Playstation Now, med vilken man kan spela titlar utgivna till Playstation 2, 3 och 4. Microsoft uppgav på spelmässan E3 i somras att de kikar på en egen streamingtjänst under Xbox-flagg. Nintendo gör faktiskt samma sak som Google, och testar streaming av Assassin's Creed Odyssey till spelkonsolen Switch. Det är dock förbehållet japanska användare.
Grafikkorttillverkaren Nvidia är en annan aktör som redan idag erbjuder spelstreaming via tjänsten Geforce Now.