Startup

Goo Technologies fixar rörlig grafik på webben

Från Nikes interaktiva kampanj som skapades med hjälp av Goo Technologies verktyg. Foto: Goo Technologies
Marcus Krüger Foto: David Lundberg

33-LISTAN. När sportföretaget Nike tillsammans med Google gjorde en kampanj med interaktiv 3d-grafik på webben under fotbolls-vm förra året tog man hjälp av Goo Technologies.

Publicerad

Hos det unga Stockholmsföretaget är förhoppningen att företagets molnplattform Goo Create ska bli interaktiv webbgrafiks motsvarighet till Photoshop – det dominerande verktyget för bildredigering.

Webbutvecklare har tidigare använt sig av Flash för webbgrafik. Den tekniken har spelat ut sin roll och är nu på väg att ersättas med det som kallas html5 och WebGL. Till skillnad från Flash är WebGL en öppen standard, som dessutom fungerar i såväl datorer som bärbara prylar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här