Digitalisering

– Givet att teknik skulle få problem

Thomas Ginner säger att teknikämnet nonchalerats sedan 1980 då det blev obligatoriskt. Foto: Göran Billeson

I åratal har Thomas Ginner arbetat för att teknikundervisningen i Sverige ska bli bättre.<br/> – Teknikämnet har en lång och trist historia. När jag läser i Ny Teknik att regeringen lägger pannan i djupa veck blir jag förvånad. För dem är det här ingen överraskning.

Publicerad

Teknikundervisningen har nonchalerats ända sedan 1980 då den blev obligatorisk i grundskolan. Fram till 1994 hade ämnet ingen egen kursplan, vilket gjorde att det ignorerades.

– Läroplanen 1994 var den största skolreformen sedan grundskolans införande. Att teknikämnet skulle få problem var givet från början, eftersom det varken satsades resurser på att lyfta ämnet eller lärarnas kompetens, säger Thomas Ginner, föreståndare för Cetis, Centrum för tekniken i skolan, mellan 1994 och 2013.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här