Opinion

”Företagen måste ta ansvar för valet av tjänstebil”

Joachim Paulsson, marknadsdirektör LeasePlan Sverige.

DEBATT. Det nya förslaget till fordonsskatt missar potentialen i Sveriges alla leasingbilar. Leasingsystemet måste regleras så att det gynnar miljön, skriver Joachim Paulsson, Lease Plan.

Tidigare i år presenterades den statliga Bonus-malus-utredningen. Den handlar om att införa en ny och grönare modell för beskattning för bilar. En vacker tanke, men tyvärr dömd att misslyckas, åtminstone inom leasing-segmentet. Genom att fortsatt betrakta leasing endast som en skattefråga och inte som en arbetsgivarfråga missar utredningen målet.

I Sverige går 70 procent av nybilsförsäljningen till företag, ofta som leasingbilar. Att leasa bil är väldigt förmånligt i Sverige. Arbetsgivaren erbjuder medarbetaren en ny bil och denne behöver i skattade pengar bara betala en mindre del av den faktiska kostnaden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här