Digitalisering

Felet företagen gör när de pratar om digitalisering

Några av deltagarna när Smart Industri-projektet besökte småländska Hillerstorp i december 2017. Foto: Iva
Samuel Holmström (till vänster) och Jens Lundqvist har förvandlat Lundqvist Trävaru. Foto: Per Westergård

Iva: Bara ett av fyra svenska företag har förstått vad begreppet digitalisering innebär i dag.

Publicerad

Svenska små och medelstora företag (SME) säger sig ligga långt framme i sin digitaliseringsresa. Samtidigt, visar en ny rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (Iva), är det för tidigt att slå sig för bröstet. En undersökning Iva genomfört visar att SME-företagen med digitalisering i hög grad menar automation och effektivisering av interna processer. ”Med andra ord det som svensk industri så framgångsrikt arbetat med under de senaste 30–40 åren. Endast 24 procent uppger att deras fokus ligger på det som vanligen förknippas med digitaliseringen i dag: användningen av stora datamängder för att skapa nya affärsmodeller”, noterar Iva.

- Det här är en utmaning för ledningar och styrelser att förstå och prioritera, säger Jan Westberg, kommunikationsansvarig för Smart industri -projektet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här