Digitalisering
Facebook testar Snapchat-klon

Användaren delar bilder, filmer och stickers som varar i 24 timmar. Det låter som Snapchat men är Messenger Day - Facebooks nya initiativ.
Facebook-ägda Instagram tittade intresserat på Snapchat och släppte Instagram Stories, som i stort är en kopia Snapchat. Nu går de vidare med att utveckla meddelande-appen Messenger Day som är snarlik de båda. Polen fick i början av oktober testa tjänsten och nu är det dags för Australiens befolkning att prova. Det skriver Mashable, Engadget och Techcrunch om i dag.
Lanseringen ska nog tolkas i ljuset av den nya statistiken som visar att Facebook har svårt att attrahera unga användare. 12-15-åringar använder knappt alls Facebook vilket du kan läsa mer om i rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”.
Enligt Mashable skiljer sig dock Messenger Day från Instagram Stories och Snapchat bland annat genom att inte vara lika intuitiv. I Messenger Days fall får man manuellt fylla i delar som konkurrenterna automatiserat. Messenger Day saknar även Snapchats ansiktsfilter av djur, såsom hund, kanin, rådjur med flera.