Digitalisering

Facebook Messenger utmanar Snapchat

Foto: Pixabay

Facebook-användare i Frankrike kunde i går börja skicka självraderande meddelande via mobilappen Messenger. Testverksamheten är en direkt utmaning av appen Snapchat, som fått över 100 miljoner månatliga användare sedan starten 2011.

Snapchat skiljer sig från andra meddelandetjänster genom att foton, videor och texter raderas när mottagaren har sett dem. Nu lanserar Facebook en liknande tjänst, där innehållet försvinner en timme efter avsändandet, om användaren trycker på en timglasikon. Tjänsten väntas bli utvidgad till fler länder om försöket i Frankrike blir framgångsrikt.

Facebook lade 2013 ett bud på 3 miljarder dollar på Snapchat, men avvisades. I våras investerade världens största e-handelsbolag, kinesiska Alibaba, 1,7 miljarder dollar i Snapchat, vars värde då uppskattades av nyhetsbyrån Bloomberg till 15 miljarder dollar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här