Digitalisering
Facebook lät annonsörer nå ut till ”judehatare”

Facebook har sålt annonser riktade till den som visat intresse för ”hur man bränner judar”.
”Det finns ingen plats för hat i vårt community.” Det skrev Facebook-chefen Mark Zuckerberg efter terrordådet i Charlottesville, då en en vit makt-anhängare mördade en demonstrant.
Några veckor senare gick det på Facebook att köpa annonser riktade mot målgrupper som identifierade sig som ”judehatare” och som visade intresse för ”hur man bränner judar”. Den oberoende nyhetssajten Propublica köpte Facebook-annonser för omkring 300 kronor där de riktade sig just mot dessa grupper. Efter bara 15 minuter hade Facebook godkänt annonserna. Först efter att Propublica konfronterat Facebook togs de antisemitiska kategorierna bort från annonsplattformen.
Kategorierna har inte skapats av människor, utan av algoritmer. Själva algoritmerna har dock skapats av Facebooks personal, designade för att automatiskt skapa kategorier baserade på vilket material Facebook-användare delar.
– Vi vet att vi har mer jobb att uträtta så vi bygger in nytt skydd i vår produkt och i vår översynshantering. För att förhindra att sånt här händer i framtiden, säger Facebooks Rob Leathern, till Propublica.
Leatherns försäkringar ska ses i skenet av att Facebook redan ifjol tillät annonsörer att välja vilka etniska grupper en annons ska riktas till. Vid ett tillfälle köpte Propublica en fastighetsannons som svarta, latinamerikaner och asiater inte fick ta del av. Även vid det tillfället lovade Facebook bot och bättring.
Propublicas nya avslöjande kom kort efter att Facebook självmant berättat att de godkänt annonser värda omkring en miljon från vad som påstås vara falska användarkonton med koppling till Ryssland.