Startup
Eon drar igång accelerator för unga bolag

Energibolaget Eon startar en accelerator för att inte bli omsprungen av nya idéer. Utvalda företag får 270 000 kronor och sex månaders utbildningsprogram.
Eons tyska moderbolag började med sin accelerator för två år sedan, och har sedan dess investerat pengar i 44 utvecklingsbolag. I Tyskland har även BMW och Mercedes startat egna acceleratorer.
Nu följer Eon i Sverige efter. Acceleratorn, som fått namnet Agile, har redan startat, och tre bolag har valts ut.
De sitter inte hos Eon utan hos Malmöinkubatorn Minc, men energibolaget betalar kostnaderna. De tre bolagen får dessutom 30 000 euro, ungefär 270 000 kronor.
Programmet pågår under sex månader, och bolagen träffar sin coach från Eon minst en gång i veckan. I utbildningsprogrammet ingår exempelvis föredrag med Carl Silbersky, som hjälpt Skåneföretag till Silicon Valley, där han tipsar om hur man bäst pitchar, säljer in sin affärsidé.
Efter programmets slut avgör Eon vilka bolag som kommer att gå vidare till fas två, och få ytterligare kapital. Hur mycket pengar det kan röra sig om är inte klart.
Ett nytt acceleratorprogram ska köras i höst, och bolagen väljs ut under våren. De idéer som antas till acceleratorprogrammet ska ha en energi- och hållbarhetskoppling, och avsikten är att fånga upp idéer i väldigt tidig fas för att hjälpa till att kommersialisera idéerna.
–Vi vill få in det disrupta tänkandet, idéerna behöver inte handla om vindkraft eller värmepumpar, betonar Monika Broel-Plater, som är kommunikationsansvarig för Agile-programmet.
Hon berättar att Eon bland annat tittat på vad som hänt banker som Nordea, när unga bolag lanserat smarta betaltjänster som konkurrerar med storbanken.
Jonas Abrahamsson, koncernchef Eon i Sverige, motiverar acceleratorn så här i ett pressmeddelande:
– Vi vill först och främst stärka vår innovationskultur och vår position som innovativt energibolag, samtidigt som vi vill vara i framkant med affärsmodeller som erbjuder smarta energilösningar med fokus på kundnytta. Dessutom kan vi som storbolag alltid lära oss av den snabbhet och rörlighet som präglar startupkulturen.