Digitalisering
E-post värd en förmögenhet
Värdet på alla svenska prenumeranter som får gratis nyhetsbrev viae-post kan vara 640 miljoner kronor. De som varit tidigt ute med att starta sådana nyhetsbrev, och som nu har många prenumeranter, sitter på förmögenheter.
- Vi räknade för något år sedan med att varje prenumerant var värd cirka 400 kronor, säger Boo Lindblom, annonsförsäljare för IT- och teknik-nyhetsbrevet Uppsnappat med en upplaga på över 65 000.
Med de siffrorna skulle det nyhetsbrevet vara värt 26 miljoner kronor. Eller mer.
Jan Axelsson som har Sveriges största nyhetsbrev, undergroundbrevet Flashback News Agency med 84 000 prenumeranter, hävdar nämligen att varje prenumerant är värd mera.
- Jag träffade nyligen en amerikansk investerare som ansåg att man skulle räkna 100 dollar per prenumerant vid värdering, säger Jan Axelsson.
Det skulle göra hans nyhetsbrev värt närmare 70 miljoner kronor. Men en rundringning som Ny Teknik gjort visar att de siffrorna anses för höga för svenska nyhetsbrev.
Michael Ländin, vd för FL-net AB och en mängd nyhetsbrev, har exempelvis tittat på tyska och amerikanska försäljningar av nyhetsbrev och översatt det till svenska förhållanden.
- Jag räknar med att varje prenumerant är värd mellan 300 och 500 kronor, säger han.
Deras största nyhetsbrev är ett dagligt utskick med korta TT-nyheter blandat med annonser. Det brevet har närmare 36 000 prenumeranter. Företaget med sina fyra anställda ser omsättningen rusa i höjden. Förra året var den 1,5 miljon, i år närmare sex miljoner, och kalkylen för nästa år är kring 20 miljoner kronor.
Anledningen till att nyhetsbrev är värda så mycket är dels att det är en billig distributionsform för direktrek-lam och dels att man kan nå exakt rätt mottagare för reklambudskapet. Den som prenumererar på IT-nyheter i Uppsnappat kan nås för en kostnad av 20 öre per person. Det är en bråkdel av vad det kostar att hitta samma målgrupp och skicka vanlig pappersreklam till.
Det är dyrare att annonsera i e-postbrev som är beställda av prenumeranten med utgångspunkt för en intresseprofil. Först med detta i Sverige var FL-net som med sin tjänst Mailbox når människor som sagt att de är intresserade av mat, kläder, teknik, och så vidare. Postens Bonusmail är en av efterföljarna som erbjuder annonsörerna att nå just de personer som sagt sig vara intresserade av rek-lam inom ett visst område. Här ligger priserna från två kronor och uppåt per kontakt.
Även IDG har valt en hög prissättning för sina 25 olika nyhetsbrev.
- Vi har väldigt specifika målgrupper för våra nyhetsbrev och så har vi bara en annonsör i varje brev, säger Gunnar Andersson, en av fyra annonssäljare hos IDG.
De planerar att samordna prenumerantdatabaserna för alla sina nyhetsbrev så att det ska gå att göra selektiva utskick till en viss intressegrupp.
Det finns cirka 250 nyhetsbrev som sänds via e-post i Sverige. Dessa har tillsammans kring 800 000 prenumeranter. Många prenumererar dock på flera nyhetsbrev samtidigt. För värderingen av ett enskilt brev har detta inte någon betydelse.
- Vi räknade för något år sedan med att varje prenumerant var värd cirka 400 kronor, säger Boo Lindblom, annonsförsäljare för IT- och teknik-nyhetsbrevet Uppsnappat med en upplaga på över 65 000.
Med de siffrorna skulle det nyhetsbrevet vara värt 26 miljoner kronor. Eller mer.
Jan Axelsson som har Sveriges största nyhetsbrev, undergroundbrevet Flashback News Agency med 84 000 prenumeranter, hävdar nämligen att varje prenumerant är värd mera.
- Jag träffade nyligen en amerikansk investerare som ansåg att man skulle räkna 100 dollar per prenumerant vid värdering, säger Jan Axelsson.
Det skulle göra hans nyhetsbrev värt närmare 70 miljoner kronor. Men en rundringning som Ny Teknik gjort visar att de siffrorna anses för höga för svenska nyhetsbrev.
Michael Ländin, vd för FL-net AB och en mängd nyhetsbrev, har exempelvis tittat på tyska och amerikanska försäljningar av nyhetsbrev och översatt det till svenska förhållanden.
- Jag räknar med att varje prenumerant är värd mellan 300 och 500 kronor, säger han.
Deras största nyhetsbrev är ett dagligt utskick med korta TT-nyheter blandat med annonser. Det brevet har närmare 36 000 prenumeranter. Företaget med sina fyra anställda ser omsättningen rusa i höjden. Förra året var den 1,5 miljon, i år närmare sex miljoner, och kalkylen för nästa år är kring 20 miljoner kronor.
Anledningen till att nyhetsbrev är värda så mycket är dels att det är en billig distributionsform för direktrek-lam och dels att man kan nå exakt rätt mottagare för reklambudskapet. Den som prenumererar på IT-nyheter i Uppsnappat kan nås för en kostnad av 20 öre per person. Det är en bråkdel av vad det kostar att hitta samma målgrupp och skicka vanlig pappersreklam till.
Det är dyrare att annonsera i e-postbrev som är beställda av prenumeranten med utgångspunkt för en intresseprofil. Först med detta i Sverige var FL-net som med sin tjänst Mailbox når människor som sagt att de är intresserade av mat, kläder, teknik, och så vidare. Postens Bonusmail är en av efterföljarna som erbjuder annonsörerna att nå just de personer som sagt sig vara intresserade av rek-lam inom ett visst område. Här ligger priserna från två kronor och uppåt per kontakt.
Även IDG har valt en hög prissättning för sina 25 olika nyhetsbrev.
- Vi har väldigt specifika målgrupper för våra nyhetsbrev och så har vi bara en annonsör i varje brev, säger Gunnar Andersson, en av fyra annonssäljare hos IDG.
De planerar att samordna prenumerantdatabaserna för alla sina nyhetsbrev så att det ska gå att göra selektiva utskick till en viss intressegrupp.
Det finns cirka 250 nyhetsbrev som sänds via e-post i Sverige. Dessa har tillsammans kring 800 000 prenumeranter. Många prenumererar dock på flera nyhetsbrev samtidigt. För värderingen av ett enskilt brev har detta inte någon betydelse.