Övriga nyheter

Borrar fyra av fem hål automatiskt

Magnus Gunnarsson, entreprenadchef på Subterra.

Konsortiet Subterra och STI ska bygga två arbetstunnlar på Förbifart Stockholm. Där bedöms upp till 80 procent av hålen kunna borras automatiskt.

Publicerad

Jätteprojektet Förbifart Stockholm om nära 32 miljarder kronor innebär att en ny sträckning ska byggas för E4:an väster om Stockholm. Av den 21 kilometer långa sträckan ska 18 kilometer gå i tunnel. Därmed kan ny teknik för tunneldrivning bli värdefull.

Tjeckiska Subterra och slovakiska STI fick det första av de sex stora bergtunnelentreprenaderna på Förbifart Stockholm. Arbetet i Skärholmen har dock blivit försenat på grund av att bergkvaliteten har visat sig vara sämre än väntat. Borrningen kommer antagligen inte att komma igång förrän i mitten av november.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här