Digitalisering

Biltutor ersätter flyglarm

Signalhornet i din bil kan redan från nästa år ersätta sirenerna på hustaken som varnar vid flyglarm och olyckor.

Publicerad

När olyckslarmet E-call börjar installeras i bilarna från 2015 kan de få andra funktioner än vad EU ursprungligen tänkte sig när systemet beslutades. I Tyskland pågår ett utvecklingsprojekt för att ersätta landets flyglarmssirener med något enklare och mer landstäckande - privatbilarnas signalhorn.

E-call ska enligt EU-beslut monteras i alla nya bilar från 2015. Systemet kopplas till gps-positioneringen, och ska automatiskt larma räddningstjänsten via mobilnätet och larmnumret 112 om en olycka inträffar.

Detta tog Fraunhoferinstitutets forskare för teknisk trendanalys, INT, fasta på när tyska myndigheten för befolkningsskydd letade efter en ersättare till det dyra nätet av sirener på hustaken, vilket som mest uppgick till 90000 stycken strax efter återföreningen av de båda tyska staterna. Systemet känns överflödigt i avspänningstiderna efter kalla kriget, och tiotusentals har redan tagits ur bruk.

INT-forskarna med Guido Huppertz i spetsen, har utvecklat varningssystemet "Chorus" som kopplar ihop E-call med bilens signalhorn. "Chorus" aktiveras via gps från en ledningscentral. Fördelen är att larmen kan aktiveras lokalt, till exempel vid översvämningar, stora bränder eller kemikalieutsläpp. Man kan därvid välja signal efter farans art och exempelvis uppmana till vidare information på radio.

Hur signalen ska låta håller Huppertz för sig själv på en fråga från tidningen Handelsblatt. Men den kan behöva särskiljas från sådant tutande som kan utlösas efter segrar i stora idrottsevenemang eller vid andra uttryck för glädje.

Merkostnaden för larmsystemet uppskattas till strax under hundra kronor per fordon. Och då ingår en funktion för att dämpa ljudet något för bilar som står i garage, tunnlar och parkeringshus.

Dessutom kan INT tvingas se över namnet "Chorus" eftersom det redan används för radiosystemet hos Audi.