Automatiserad godshantering på Finnairs nya lastterminal
Robert Lönnblad. Foto: Finnair Cargo
Finnair beskriver sin nya lastterminal på Helsingfors flygplats som den modernaste i hela Europa. Foto: Finnair Cargo
Finnair beskriver sin nya lastterminal på Helsingfors flygplats som den modernaste i hela Europa. Foto: Finnair Cargo
Finnairs nya flotta av Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) ska öka godskapaciteten med 50 procent. Det kräver en effektivare lastterminal. Foto: Finnair Cargo
Solpaneler på terminalens tak ska producera drygt tio procent av anläggningens elförbrukning. Foto: Finnair Cargo
Finnair har invigt en ny lastterminal på Helsingfors flygplats. Bland annat uppkopplade gaffeltruckar och sensorstyrd lasthantering ska öka och rationalisera godshanteringen.
Bakgrunden är att Finnairs nya Airbus 350-flotta ska öka flygbolagets godskapacitet med 50 procent, samtidigt som man antagit en ny och striktare hållbarhetsstrategi. Därför har Finnair investerat omkring 80 miljoner euro (cirka 800 miljoner kronor) i vad man kallar Europas modernaste lastterminal.