Digitalisering
Apple tappar mark
Apples tappar mark på marknaden för surfplattor.
På tisdagskvällen hade Apple sitt andra stora event för året. Vd Tim Cook visade upp två nya surfplattor, och sänkte priset för sina gamla Ipad mini-modell.
Han var tvungen att göra något radikalt. Apple har tappat marknadsandelar på marknaden för surfplattor.
Tim Cook presenterade först siffror som imponerar.
Apple har hittills sålt 170 miljoner Ipads och har 475 000 appar tillgängliga för sina plattor på Appstore.
Men bolaget dominerar inte marknaden för surfplattor som tidigare. För ett år sedan hade Apple en marknadsandel på 60 procent. Nyligen presenterade analysföretaget IDC att Apples andel för andra kvartalet i år var nere i 32 procent.
För första gången någonsin sålde Apple färre Ipads under ett kvartal (kvartal 2 2013) jämfört med samma period året innan.
En kraftig nedgång med andra ord. En förklaring till det stora raset är att Apple väntade till hösten med att presentera sina nya Ipad-modeller. Men en rejäl nedgång hade det blivit ändå.
Samsung har klättrat rejält. Från en andel på 7,5 procent under andra kvartalet förra året, till 18 procent under samma kvartal i år.
Analysföretaget Gartner räknar med att surfplattor med operativsystemet Android kommer att ta hälften av marknaden för helåret 2013. Medan Apples andel kommer att hamna under 50 procent.
Många Androidmodeller är väsentligt billigare än Apples, vilket förklarar varför Tim Cook valde att sänka priset på sin gamla Ipad mini från 329 till 299dollar. I USA säljer Amazon sin populära Kindle för 229 dollar.
Det kommer också allt fler plattor på marknaden. I går lanserade Nokia sin första variant. Även Google, Sony och asiatiska tillverkare som Asustek och Lenovo lanserar egna modeller.